Ukraina

Kaponiera jak marzenie

Wiemy już jak będzie wyglądać po przebudowie rondo Kaponiera w Poznaniu. Roboty rozpoczną się w IV kwartale. – Kaponiera jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga całkowitej zmiany konstrukcji – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. – Jesteśmy obecnie na etapie uzgodnionej koncepcji, trwa projektowanie wykonawcze i uzgadnianie decyzji administracyjnych. Przewidujemy rozpoczęcie budowy pod koniec tego roku, w czwartym kwartale.
Inwestor zapowiada znaczne utrudnienia w ruchu tramwajowym, a w szczególności samochodowym. Wschodnia nitka ulicy Roosevelta zostanie zamknięta, bo przebiega ona na przeznaczonej do przebudowy konstrukcji wsporczej. W trakcie opracowywania jest nowa organizacja ruchu na czas zamknięcia ulicy. Będzie znana za około 2-3 miesiące i przekazana do konsultacji Urzędowi Miasta, Zarządowi Transportu Miejskiego oraz instytucjom zlokalizowanym w sąsiedztwie.
Prace będą dotyczyły budowy nowego obiektu mostowego, bo ulica ma taki charakter, od Mostu Teatralnego do ul. Bukowskiej. Zmodernizowane i przebudowane zostanie wnętrze Kaponiery, czyli przejście podziemne pod rondem. Przebudowa konstrukcji, po której biegnie wschodnia część ul. Roosevelta wiąże się z budową przedłużenia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Głównego PKP.
Przy Moście Uniwersyteckim powstanie przystanek Pestki, który zostanie połączony z Kaponierą ruchomymi schodami oraz windami. Także wszystkie wyjścia z Kaponiery będą miały ruchome schody. Most Uniwersytecki i Kaponiera staną się głównym miejscem przesiadkowym w centrum. Na moście znajdą się przeszklone wyjścia z ronda i przystanku Pestki. Podziemia Kaponiery będą mieć dwa poziomy. Z ronda będzie można przejść do przystanku szybkiego tramwaju. Tam zaplanowano miejsce także na kafejkę, kiosk i punkt informacji miejskiej.

Wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński i miejski konserwator zabytków Maria Strzałko zaakceptowali ostatecznie projekt architektoniczny przebudowy, który powstał w pracowni BTE Projekt. W przebudowie zostaną wykorzystane takie materiały jak szkło, beton i płyty granitowe.
– Podziemia Kaponiery nadal będą spełniać dotychczasowe funkcje. Jest tam główna rozdzielnia telekomunikacyjna miasta, trafostacja dla tramwajów oraz miejsca parkingowe, które pozostaną w tej samej ilości co teraz. Nie zmieni się więc jej funkcja. Nowością będzie połączenie trasy tramwajowej PST na peron 7 dworca oraz z Mostem Uniwersyteckim – wylicza dyrektor Skałecki.
W podziemiu pozostaną dotychczasowe pomieszczenia gospodarcze i użytkowe. Jakie będą jednak ich funkcje jeszcze nie wiadomo. Być może całe podziemie zostanie wydzierżawione określonej firmie, która je zagospodaruje. Przewiduje się też otwarcie tzw. kaponiery kolejowej, czyli elementów dawnych fortów.
W drugiej połowie roku przewiduje się ogłoszenie przetargów na wykonawców zarówno Kaponiery, jak i nitki szybkiego tramwaju.
– Musi być to wykonawca bardzo sprawny, elastyczny. Większość elementów infrastruktury podziemnej znamy, ale na pewno będzie wiele niespodzianek, łącznie z niespodziankami wojennymi – zauważa Kazimierz Skałecki.
Koszt przebudowy Kaponiery szacowany jest na 150 mln zł. Obie inwestycje kosztować mają miasto 235 milionów złotych. Całość ma być gotowa do maja 2012 roku.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...