Ukraina

Krajobraz biurowy Warszawy

Wygodny transport publiczny, najlepiej szynowy, wpływa pozytywnie na komercjalizację budynków biurowych i wzrost wartości nieruchomości.

W związku z tym do 2021 roku na znaczeniu zyskają takie lokalizacje biurowe jak rondo Daszyńskiego, Dworzec Gdański i okolice metra Wilanowska. Sporym zainteresowaniem nadal będzie cieszyło się Centrum, w tym ulica Marszałkowska, gdzie powstaje pierwszy w Polsce budynek zintegrowany z metrem – wynika z raportu CBRE, ZDG TOR, ZTM oraz Placemakers „Warszawskie biura na nowych torach. Biurowa mapa Warszawy a rozwój komunikacji publicznej 2018-2021”.

Dla pracowników dogodna lokalizacja biura to coraz częściej kluczowy czynnik wpływający na decyzję o wyborze nowego pracodawcy. Oczywiście miejsce jest tym atrakcyjniejsze, im lepiej rozwinięta infrastruktura komunikacyjna. Dlatego nowe biura w Warszawie będą powstawały w miejscach dobrze skomunikowanych, zwłaszcza transportem szynowym. Będzie to wspierane przez trend odchodzenia od samochodów na rzecz komunikacji miejskiej, który coraz częściej jest pochodną preferencji samych pracowników, ale też działań ze strony miasta. Ograniczanie liczby miejsc parkingowych, wzrost opłat za postój czy więcej ulic z ograniczonym ruchem samochodowym to przykłady działań, które zostaną wdrożone, żeby rozładować korki w stolicy – mówi Joanna Mroczek, Senior Director w CBRE.

Połowa warszawskich biur buduje się przy rondzie Daszyńskiego

W latach 2018-2021 liczba budynków biurowych w okolicach ronda Daszyńskiego wzrośnie z 22 do aż 37. Obecnie w tym miejscu w budowie jest 424 tys. mkw. powierzchni, co stanowi aż 48% całkowitej powierzchni będącej w budowie w Warszawie. Rozwijający się rynek biurowy oznacza więcej miejsc pracy. I tak w 2021 roku w okolicach ronda Daszyńskiego pracować będzie aż 90 tys. pracowników. Jest to wzrost aż o 60% w stosunku do sytuacji obecnej.

Już teraz powinniśmy się przygotować do dynamicznego wzrostu liczby biur i pracowników na Woli. Oczywiście pomoże rozbudowa II linii metra, ale zbliżający się remont linii średnicowej i zablokowanie ulicy Towarowej znacznie utrudnią przejazd w osi północ-południe, chociażby na Żelaznej oraz spowodują utrudnienia w ruchu poprzecznym – w Alejach Jerozolimskich oraz w ciągu Kasprzaka, Prosta. Dlatego już teraz podpowiadamy jak się na to przygotować – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Marszałkowska zaczyna obrastać w biura

Rejon skrzyżowania Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej oraz odcinek Marszałkowskiej do Alei Jerozolimskich to najlepiej skomunikowany obszar miasta. Przebiegają tutaj dwie linie metra, średnicowa linia kolejowa i dwie trasy tramwajowe. W ciągu czterech lat liczba budynków biurowych w tym miejscu zwiększy się z 13 do 18, a liczba pracowników wzrośnie do 15 tys. (+107%). Jednym z ciekawszych obiektów biurowych będzie powstające Centrum Marszałkowska, pierwszy obiekt handlowo-biurowy zintegrowany z metrem.

Wykorzystanie potencjału komunikacji publicznej powinno być kardynalną zasadą inwestorów, choć takie działanie wymaga determinacji i odwagi. Jako inwestorzy Centrum Marszałkowska po trwających ponad rok uzgodnieniach prowadzonych z kilkunastoma podmiotami, podpisaliśmy trójstronne porozumienie, dzięki któremu projekt dawnego Sezamu jest pierwszym budynkiem w Polsce zintegrowanym ze stacją metra – mówi Rafał Szczepański, Wiceprezes Zarządu BBI Development S.A.

Eksperci CBRE oraz ZDG TOR wskazują, że w tym momencie układ drogowy tej części miasta jest podporządkowany ruchowi samochodowemu, co powinno się zmienić poprzez: budowę nowych przejść dla pieszych, powiększenie przystanków i zapewnienie wygodniejszych przesiadek.

Dworzec Gdański, czyli prawdziwy warszawski węzeł przesiadkowy

Okolice Dworca Gdańskiego to idealna lokalizacja biurowa m.in. dlatego, że to jedyny prawdziwy węzeł przesiadkowy między metrem, tramwajami a koleją. Rozbudowana komunikacja miejska powoduje, że już w 2021 roku w tym rejonie liczba budynków biurowych wzrośnie z 7 do 12, a liczba pracowników zwiększy się do niemal 28 tys. To wzrost o aż 105%. Rejon zyska też na znaczeniu w trakcie remontu linii średnicowej, kiedy stanie się najważniejszym węzłem komunikacyjnym stolicy.

Metro Wilanowska na biurowym radarze firm

Jedną z nieoczywistych lokalizacji dla biur w Warszawie jest Metro Wilanowska. Według ekspertów CBRE oraz ZDG TOR ten rejon znajdzie uznanie wśród firm, które szukają podobnej cenowo lokalizacji, co znajdujący się w pobliżu Służewiec. Dzięki dobrej dostępności komunikacyjnej i bliskości głównych arterii miasta, lokalizacja ma potencjał, aby w 2021 roku stać się miejscem pracy dla 23 tys. osób (wzrost o 27%). Kluczowe jest jednak dobre rozplanowanie ruchu pieszego i przesiadkowego w tym rejonie.

Raport „Warszawskie biura na nowych torach. Biurowa mapa Warszawy a rozwój komunikacji publicznej 2018-2021” do pobrania pod adresem: https://www.cbre.com/report-download?PUBID=7b947ac6-1c43-44cf-a95c-cd4eaab4fa34.

x

Zobasz także

Ile za metr?

Pod względem cen mieszkań Poznań jest miastem dosyć drogim, choć do czołówki mu daleko. Ile ...

Rosną długi za czynsz

Łączna kwota zaległości z tytułu nieuiszczania opłat za mieszkanie wyniosła na koniec 2022 roku ponad ...

Ceny nie drgnęły

W październiku 2023 r. średnia ceny mieszkań w dużych polskich miastach praktycznie nie drgnęły. W ...

Bloki chcą fotowoltaiki

Z badania przeprowadzonego na zlecenie VeloBanku wynika, że 74 proc. Polaków mieszkających w blokach chciałoby, ...

Cenowe szaleństwo

Średnia cena metra kwadratowego mieszkania w Warszawie wzrosła w sierpniu wobec lipca o 6 proc., ...