Jeszcze trzy lata temu na poznańskim rynku mieszkaniowym dominowały cztery marki: Ataner, PTAK Biuro Nieruchomości, PKO BP i Expander. Czy rynkowi liderzy powinni obawiać się konkurencji? Dowiemy się już niebawem. W przeprowadzonych na przełomie 2008 i 2009 r. przez Nowy Adres SA badaniach „Polski Rynek Mieszkaniowy – Popyt i preferencje nabywców” sprawdzono m.in. rozpoznawalność spontaniczną (czyli bez sugestii przeprowadzającego badanie) firm działających na rynku mieszkaniowym w Poznaniu – deweloperów, agencji nieruchomości, banków i pośredników kredytowych. Wyniki wyglądały następująco:
Najpopularniejsze marki na poznańskim rynku mieszkaniowym (znajomość spontaniczna)
DEWELOPERZY |
AGENCJE NIERUCHOMOŚCI |
||
Ataner |
47% |
PTAK Biuro Nieruchomości |
17% |
Budimex Nieruchomości |
23% |
Biuro Obrotu Nieruchomościami ALTERNATYWA |
16% |
Trust |
23% |
Biuro Nieruchomości HANDOM |
15% |
BANKI |
POŚREDNICY KREDYTOWI |
||
PKO BP |
66% |
Expander |
31% |
BZWBK |
58% |
Open Finance |
16% |
Millenium Bank |
41% |
Money Expert |
11% |
Ĺšródło: „Polski Rynek Mieszkaniowy – Popyt i preferencje nabywców” 2008
A jak wygląda rozpoznawalność marek na poznańskim rynku mieszkaniowym anno domini 2011?
– W ciągu ostatnich trzech lat sporo się zmieniło: wśród deweloperów mocno rozwijały się takie firmy jak Agrobex, UWI, Nickel Development czy Family House. W Poznaniu zaczęły działać na szerszą skalę także ogólnopolskie sieci pośrednictwa nieruchomości jak Home Broker, Metrohouse&Partnerzy czy Emmerson. Niektóre firmy weszły na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, jak na przykład Open Finance, co z pewnością ma wpływ na rozpoznawalność marki – komentuje Katarzyna Cyprynowska, prezes zarządu i pomysłodawczyni badań.
Przeprowadzane w ramach badań „Polski Rynek Mieszkaniowy. Popyt i preferencje nabywców” rankingi rozpoznawalności marek na rynku mieszkaniowym cieszyły się ogromną popularnością zarówno wśród firm z tej branży, jak i nabywców mieszkań. W odpowiedzi na liczne prośby i sugestie firma Nowy Adres SA zdecydowała o wydzieleniu tych rankingów z badań i przeprowadzeniu ich na znacznie większą skalę.
Już za dwa tygodnie, 14 czerwca na gali w warszawskim teatrze Capitol zostaną ogłoszone wyniki i rozdane nagrody dla zwycięzców pierwszej edycji rankingu „Mieszkaniowa Marka Roku”. Na przełomie maja i czerwca na zlecenie Nowego Adresu niezależny instytut badawczy przeprowadził ponad 1500 wywiadów z mieszkańcami 5 największych aglomeracji Polski: Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia oraz Trójmiasta. Respondenci w wieku 25-60 lat zapytani zostali o znajomość spontaniczną oraz wspomaganą marek w czterech kategoriach: firma deweloperska, agencja nieruchomości, bank udzielający kredytów hipotecznych oraz pośrednik finansowy. Ranking powstanie w oparciu o wyniki badania znajomości spontanicznej.