W Centrum Kultury Zamek odbył się II Zjazd Samorządów Metropolii Poznań. Jednym z poruszanych tematów był master plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Celem zjazdu był przegląd dotychczasowych dokonań realizowanych w ramach poznańskiej inicjatywy metropolitalnej, której Stowarzyszenie Metropolia Poznań jest głównym, choć nie jedynym animatorem.
Uczestnikami zjazdu byli między innymi radni jednostek samorządu terytorialnego, członków Stowarzyszenia Metropolia Poznań: miasta Poznania, 20 gmin, (Buk, Dopiewo Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Stęszew, Swarzędz, Suchy Las, Tarnowo Podgórne, Oborniki, Skoki, Szamotuły, Śrem) oraz powiatu poznańskiego.
Jednym z poruszanych w czasie zjazdu tematów był master plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ten jest realizacją zapisanego w Strategii Rozwoju Aglomeracji Poznańskiej. Metropolia Poznań 2020. celu strategicznego ,,kolej metropolitalna”.
Prezydent Poznania Ryszard Grobelny podkreślał, że kolej metropolitalna to wielki program, który ma odmienić i zintegrować przystanki, dworce i trasy. Ma połączyć ludzi i samorządy.
Jak informował Maciej Musiał, dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań: – Na zlecenie stowarzyszenia Centrum Badań Metropolitalnych opracowało diagnozę społecznego zapotrzebowania na usługi transportowe Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, z którego wynika m.in., że tylko w ciągu 3 godzin porannego szczytu codziennie wjeżdża do miasta ponad 40 tys. samochodów (ok. 55 tys. osób), a liczba osób dojeżdżających codziennie do miasta samochodem jest ponad 6-krotnie wyższa niż osób korzystających z kolei.
Działając w imieniu partnerów stowarzyszenie przygotowało i złożyło w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego projekt pt. Master plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ten aplikuje o środki z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG).
W ramach projektu zostaną przygotowane:
– koncepcja zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego Węzła Kolejowego, z wydzieleniem kolejowego ruchu metropolitalnego;
– koncepcja budowy funkcjonalnych węzłów przesiadkowych w kierunku zwiększenia ich dostępności oraz oferowania usług komplementarnych do komunikacji publicznej;
– projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wraz z koncepcjami modernizacji układów drogowych na wskazanych przez gminy obszarach wokół stacji i przystanków PKM z zadaniem utworzenia zintegrowanych węzłów przesiadkowych z parkingami oraz funkcją usługowo-handlową;
– inwentaryzacje istniejących obiektów stacyjnych oraz – w uzgodnieniu z gminami – koncepcje ich rewitalizacji, ze zmianą sposobu użytkowania, w kierunku świadczenia usług publicznych komplementarnych do komunikacji.
Wartość projektu szacowana jest na 1.907.609 zł.