Ukraina

Modernizacja lokalnych linii kolejowych

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisali umowę o finansowaniu modernizacji lokalnych linii kolejowych nr 356 i 357 na odcinkach Wolsztyn-Luboń i Poznań Wschód-Gołańcz (I etap). Projekty modernizacji regionalnych linii kolejowych do Wągrowca oraz Wolsztyna są pierwszymi i jednymi z największych, które będą realizowane w ramach regionalnych programów operacyjnych w skali kraju. Są to projekty kluczowe, które decyzją Zarządu Województwa Wielkopolskiego zostały wybrane do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013. Realizacja projektów nastąpi w latach 2010-2012 przez PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna Oddział Regionalny w Poznaniu. Procedury przetargowe rozpoczną się już w październiku tego roku.
To, że plany te mogą znaleźć pozytywny finał jest wynikiem zgodnej współpracy Urzędu Marszałkowskiego i PKP PLK. We współpracy z dyrekcją regionalną jako jedni z pierwszych przygotowaliśmy studium wykonalności i dofinansowania z WRPO – mówi wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Pierwotnie środki unijne i PLK miały być dzielone po połowie. Ostatecznie jednak dofinansowanie przekroczy 76 proc.
– Jeśli główne połączenia kolejowe uzupełnimy zmodernizowanymi liniami lokalnymi, to system połączeń wygląda przyzwoicie – dodaje W. Jankowiak. Samorząd województwa angażuje też duże środki w zakup taboru kolejowego. Obecnie na liniach kursują 22 autobusy szynowe spalinowe. Przygotowywany jest program zakupu autobusów elektrycznych.
– Obie te rzeczy gwarantują pasażerom dobry standard. To daje szansę na przywrócenie transportu kolejowego i odciążenie dróg – kontynuuje Jankowiak.
Podejście władz samorządowych do rozwiązywania zagadnień komunikacyjnych w regionie chwali ze swej strony Wojciech Rybak, dyrektor biura inwestycji PKP PLK SA w Warszawie.
– To pierwsze umowy realizowane w tym systemie w Polsce – podkreśla.
Planowane modernizacje linii kolejowych mają na celu podniesienie standardu technicznego ważnych dla regionalnych przewozów pasażerskich szlaków w zakresie nawierzchni torowej, podtorza i obiektów inżynierskich. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu jazdy, podniesienie bezpieczeństwa i komfortu podróżnych. Jest to szczególnie ważne ze względu na fakt, że z tras tych korzystają osoby dojeżdżające do pracy, co wpływa na mobilność zawodową mieszkańców województwa.

Poznań Wschód-Wągrowiec

Modernizacja 52-kilometrowego odcinka zmierza do dostosowania infrastruktury kolejowej do kursowania pociągów towarowych z prędkością 70 km/godz. oraz pasażerskich – z prędkością 120 km/godz. Całkowita wartość inwestycji wyniesie 175 mln 192 tys. zł. Z WRPO będzie pochodzić prawie 110 mln zł (prawie 77 proc.). 65,2 mln zł wyłożą koleje.
Projekt obejmuje zmodernizowanie i unowocześnienie układów torowych na całej trasie, 2 mostów i 2 wiaduktów oraz zlikwidowanie barier dla osób niepełnosprawnych. Zaplanowano również budowę, rozbudowę oraz modernizację infrastruktury służącej zwiększeniu bezpieczeństwa oraz informacji podróżnych:
– budowę 1 urządzenia rogatkowego,
– 15 samoczynnych sygnalizacji przejazdowych,
– budowę 41 bezpiecznych przejść oraz przejazdów przez tor,
– budowę 2 przystanków osobowych,
– zainstalowanie 13 urządzeń do informowania podróżnych.
Konsekwencją braku modernizacji byłaby pogłębiająca się degradacja linii, wydłużający się czas podróży i obniżenie bezpieczeństwa podróżnych, a ostatecznie zamknięcie linii w 2015 r.
Po zrealizowaniu inwestycji na trasie będzie 5 stacji i 8 przystanków osobowych. Liczba przejazdów zmniejszy się z 70 do 58, a czas przejazdu skróci się z 91 do 57 minut (o 34 minuty). 80 procent przejazdów będzie odbywać się z prędkością 120 km, dzięki czemu możliwe będzie zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów szynowych.
Inwestor planuje rozstrzygnięcie do grudnia przetargu typu ,,projektuj i buduj”. Do lipca przyszłego roku chce zakończyć prace projektowe i uzyskać pozwolenia na budowę. Zamknięcie linii kolejowej dla umożliwienia realizacji robót ma nastąpić w grudniu 2010 r. Prace główne potrwają do kwietnia, a okołotorowe i wykończeniowe do grudnia 2011 r.

Wolsztyn-Luboń

Stan techniczny tego szlaku powoduje, że na 73-kilometrowym odcinku obowiązuje obecnie 20 ograniczeń prędkości od 20 do 50 km/godz. Po przebudowie pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 100 km/godz.
Modernizacja zrealizowana zostanie kosztem 118,6 mln zł, w tym prawie 74,5 mln zł pochodzić będzie z WRPO (76,7 proc.).
Inwestycja obejmuje zmodernizowanie i unowocześnienie układów torów na całej długości, 11 obiektów inżynierskich oraz 7 przepustów. Zlikwidowane mają być bariery dla niepełnosprawnych, wybuduje się 6 nowych urządzeń rogatkowych oraz 11 samoczynnych sygnalizacji przejazdowych. Skróci to czas przejazdu pociągów o około 17 minut z 87 do 70 minut.
W tym przypadku również inwestor planuje do grudnia rozstrzygnąć przetargi. Jednakże pozwolenia na budowę spodziewa się dopiero w grudniu przyszłego roku. Linia ma bowiem charakter zabytkowy i dokumentacja wymagać będzie większych uzgodnień. Zamknięcie linii i rozpoczęcie robót planowane jest w listopadzie 2011 r., a ich zakończenie w czerwcu 2012 r.
Realizacja obu przedsięwzięć pozwoli na rewitalizację infrastruktury kolejowej. Poprawa płynności i podniesienie prędkości ruchu umożliwi operatorom kolejowym inwestowanie w nowoczesny tabor, a tym samym poprawę ich sytuacji ekonomicznej oraz zmniejszenie uciążliwości transportu kolejowego dla środowiska naturalnego.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...