Ukraina

Na Bolesława Krzywoustego odbudują estakadę

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu chce obudować zniszczoną estakadę katowicką w dotychczasowym kształcie. Tymczasem stowarzyszenia obywatelskie promują tańszą – ich zdaniem – budowę ulicy na poziomie gruntu ze skrzyżowaniami. Ulica Bolesława Krzywoustego znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 11. Jest jedną z trzech głównych arterii komunikacyjnych łączących Poznań z autostradą A2. Stanowi główny trakt komunikacyjny łączący Poznań z miastami położonymi na południe: od Środy Wielkopolskiej, przez Jarocin, Ostrów Wielkopolski aż po Katowice. Codziennie korzystają z niej mieszkańcy Szczepankowa, Krzesin, Górnego Tarasu Rataj oraz aglomeracji poznańskiej. Według danych z lat 2011/2012 roku natężenie ruchu kołowego w rejonie estakady nad ulicą Inflancką wynosiło około 40 tys. pojazdów na dobę.
Z powodu złego stanu technicznego konieczne jest zastąpienie istniejących nad ulicami Inflancką oraz Żegrze i Chartowo obiektów inżynierskich nowymi, bardziej funkcjonalnymi. 20 lutego zgodnie z decyzją wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego ZDM zamknął ruch na północnej nitce estakady. Lżejsze pojazdy (poniżej 3,5 t) na razie poruszają się w dwóch kierunkach po nitce południowej, która jest w nieco lepszej kondycji.
W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „Rataje-Łacina”, część A widnieje zapis o nakazie utrzymania estakady. Toteż ZDM zamierza odbudować ją w dotychczasowym kształcie.
Nie oznacza to, że zarządca drogi nie rozpatrywał innych wariantów. Szczególnie w mediach podejmowana była przez przedstawicieli rożnych stowarzyszeń „kusząca” pod względem finansowym perspektywa przebudowy ulicy na poziomie gruntu i związane z tym oszczędności w inwestycji. Na przecięciu z ulicami Chartowo i Żegrze oraz Inflancką proponują one wybudować skrzyżowania lub ronda.
– Podczas analizy nie wzięto jednak pod uwagę budowy geologicznej doliny Obrzycy. Należy w tym miejscu podkreślić, że nienośne grunty osadowe i organiczne nie sprzyjają takim planom. Przeprowadzenie ulicy Bolesława Krzywoustego na poziomie terenu związane będzie z koniecznością wymiany gruntu na wielką skalę, budową specjalnych zabezpieczeń konstrukcji jezdni, budową wyższych ekranów akustycznych, budową nasypów – przekonuje na swej stronie ZDM. – Zmiana profilu podłużnego drogi wiąże się również z koniecznością przebudowy wszystkich sieci infrastruktury technicznej. Przebudowy będą wymagać wszystkie relacje z istniejącą siecią dróg, obiektów i zagospodarowaniem przyległych terenów. Wszystko to, wraz z budową nasypów, przebudową skrzyżowań, będzie generować koszty o około 30 procent mniejsze niż budowa wiaduktu nad ulicą Inflancką.
Jak zapewnia Zarząd Dróg Miejskich szczegółowo przeanalizowano również kwestie związane z bezpieczeństwem i płynnością ruchu, komfortem życia mieszkańców, aspektami społecznymi i środowiskowymi związanymi na przykład z zachowaniem terenów zielonych. Niezmiernie istotnymi i trudnymi do oszacowania finansowego. Wszystkie przemawiają za budową wiaduktów.
Za tym rozwiązaniem opowiedziała się również Wielkopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP.


Komfort życia mieszkańców Rataj

ZDM podkreśla, że nie mogą dziwić pisma adresowane do prezydenta, ZDM i mediów płynące od ratajskich rad osiedli (Rataje, Chartowo, Żegrze), które reprezentują około 90 tysięcy mieszkańców Poznania. We wszystkich otrzymanych pismach pojawia się stanowcze poparcie dla idei odbudowy tzw. estakady katowickiej.

Bezpieczeństwo i płynność ruchu
Wynika z możliwości bezkolizyjnego przejazdu przez skrzyżowania z ulicami Chartowo/Żegrze i Inflancką. Oszczędność czasu, kosztów jazdy, lepsza płynność ruchu dotyczyć będzie również komunikacji autobusowej, dla której w projekcie zostały przewidziane bus-pasy.
Rozwiązanie zgodne z mpzg zapewnia również większe bezpieczeństwo w ruchu pieszym i rowerowym.
Zarządca drogi dodaje, że nietrafiony jest argument o zwiększeniu ruchu ciężkich pojazdów ciężarowych do centrum Poznania. Przypomina, że pojazdy ciężarowe obowiązuje już od wielu lat zakaz wjazdu w ulicę Królowej Jadwigi i że mogą poruszać się jedynie jednym pasem ruchu ulicą Jana Pawła II lub Zamenhofa.

Kwestie środowiskowe
Rozwiązanie polegające na budowie ulicy na poziomie terenu radykalnie zmieni warunki ekologiczne w tym obszarze i utrudni przewietrzanie doliny Obrzycy. Nie wolno zapominać, że estakada jest ważnym elementem kształtowania środowiska!
Warto również dodać, że przecięcie terenów zielonych (fragmentu parku Rataje) uciążliwą arterią komunikacyjną oraz nasypami spowoduje kolejne pogorszenie warunków życia i wypoczynku mieszkańców Rataj.

Lepiej dla pieszych i rowerzystów
W projekcie przebudowy obiektu nad ulicą Inflancką została przewidziana budowa ciągu pieszo-rowerowego, dzięki zastosowanym rozwiązaniom poprawie ulegnie bezpieczeństwo, komfort komunikacyjny najmniej chronionych uczestników ruchu. ZDM zaznacza, że budowa wiaduktu nad ulicą Inflancką sprzyja również i doskonale wpisuje się w ideę budowy tzw. Rower – love, czyli sieci dróg rowerowych w rejonie parku Rataje, o którą postulują mieszkańcy w propozycjach budżetu obywatelskiego.

x

Zobasz także

Zamkną Most Dworcowy

Zapowiedziano remont ważnego torowiska. To dwa miesiące utrudnień również dla kierowców!   Zdjęcie ilustracyjne, archiwum ...

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...