Zakończyła się jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Po ponad dwóch latach modernizacji otwarto poznański węzeł kolejowy. Inwestycja kosztowała 105 mln euro. W¾ sfinansowana została z funduszy europejskich. Resztę dał budżet państwa. Prace modernizacyjne rozpoczęły się w czerwcu 2006 roku. Jednak jak zaznaczył prezes PLK PKP S.A. Krzysztof Celiński pierwsze projekty powstały już 3 lata wcześniej.
– To była największa inwestycja, jaką nasza firma prowadziła w całej swojej historii – podkreślił prezes Krzysztof Celiński.
W ciągu dwóch i pół roku 7 wyspecjalizowanych firm budowlanych wymieniło 21 km torów, zmodernizowało 400 rozjazdów oraz wyremontowało i rozbudowało 7 stacji i przystanków osobowych m. in. na stacjach: Swarzędz, Poznań Antoninek, Poznań Wschód, Poznań Garbary, Poznań Główny i Poznań Górczyn.
Na modernizowanych przystankach zbudowano podwyższone krawędzie peronów (by łatwiej było wsiadać do pociągu), wiaty dla podróżnych i windy dla niepełnosprawnych. Zadbano także o ekologię. Wzdłuż torów, na terenie najgęściej zabudowanym ustawiono w sumie 3 km ekranów akustycznych.
Poznański węzeł kolejowy jest jednym z najbardziej strategicznych w Polsce. Łączy dwa międzynarodowe korytarze transportowe ze wschodu na zachód i z południa na północ.
Dzięki modernizacji zwiększyła się jego przepustowość i bezpieczeństwo, nad którym czuwa nowoczesny system komputerowy.
– Modernizacja poznańskiego węzła kolejowego była dla nas także poligonem doświadczalnym. Nigdy dotąd nie prowadziliśmy prac na terenie tak mocno zurbanizowanym nie przerywając ruchu – mówił natomiast minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Pasażerowie podróżujący na trasie Poznań Warszawa nie odczują jednak na razie poprawy. Większość pociągów do i ze stolicy nadal jeździ przez Franowo. Powodem jest budowa nowego wiaduktu nad ulicą Nowe Zawady. Ta inwestycja powinna zakończyć się w połowie lutego przyszłego roku.
W planach na najbliższe lata PLK PKP ma jeszcze modernizację linii kolejowej z Poznania do Wrocławia. Ta inwestycja ma zostać ukończona przed EURO 2012.