Ukraina

Nowe Zawady dostępne dla kierowców

Choć oficjalnego otwarcia jeszcze nie było, to od dziesięciu dni kierowcy korzystają już z dwóch jezdni na Nowych Zawadach. W ten sposób domknięto II ramę komunikacyjną Poznania. 22 listopada na Zawady wracają tramwaje. Budowa II etapu trasy komunikacyjnej Nowe Zawady w Poznaniu na odcinku od ronda Środka do skrzyżowania ul. Prymasa Augusta Hlonda z ul. Główną rozpoczęła się w marcu 2010 r. Od ronda Środka trasa pokrywa się z przebiegiem ul. Podwale, prowadzi pod nowo wybudowanym wiaduktem magistrali kolejowej Warszawa-Berlin, następnie wiedzie między wałem przeciwpowodziowym a istniejącą ul. Zawady. Na wysokości ul. Głównej następuje włączenie trasy do istniejącego odcinka prowadzącego do ul. Bałtyckiej i mostu Lecha.
– Wiadukt na magistrali kolejowej został wybudowany podczas jej modernizacji. Dzięki dobrej współpracy miasta z PKP nie zapłaciliśmy nic za zajęcie torów kolejowych i miasto zaoszczędziło 12 milionów złotych – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.
Na odcinku o długości 1149 m wybudowano dwie jezdnie po trzy pasy ruchu każdy. Kierowcy zyskali wygodną arterię łączącą północne dzielnice Poznania z położonymi na prawym brzegu Warty. W ramach projektu zostały też wybudowane chodniki, ścieżki rowerowe z asfaltobetonu, oświetlenie drogowe, ekrany akustyczne, zamontowane bariery ochronne i rurowe, założone tereny zielone. Wybudowano też kanalizację deszczową wraz z nowymi przepustami w ciągu rowów melioracyjnych.

W ramach prac ułożono 34.389 m kw. nawierzchni ścieralnej, w tym 28 tys. m kw. redukującej hałas, 3654 m kw. ścieżek rowerowych, 6295 m kw. chodników, 1312 m barier ochronnych, 7603 m kw. ekranów akustycznych, 3800 m kanalizacji deszczowej.
Wykonawcą robot budowlanych było konsorcjum firm: Pol-Dróg Piła (lider), Bilfinger Berger Budownictwo i Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe. Budowa przebiegała w trudnych warunkach. Najpierw opóźniła ją długa zima, a później skomplikowała powódź, kiedy znacząco podniósł się poziom wód gruntowych. Termin zakończenia budowy trasy Nowe Zawady został wyznaczony na 30 listopada 2010 r. Tymczasem ruch samochodowy został dopuszczony już 10 listopada.

Budowie ulicy towarzyszyła wymiana torowiska tramwajowego od ronda Śródka do pętli na Zawadach wraz z trakcją tramwajową. W poniedziałek, 22 listopada od wczesnego rana tramwaje linii 1 i 7 wracają na stałą trasę. Pętlę na Zawadach przystosowano do przyszłościowego przedłużenia tramwaju do stacji Poznań Wschód. Jak poinformował wiceprezydent Mirosław Kruszyński miasto czyni starania o uzyskanie dotacji unijnej na tę inwestycję. Od uzyskanej pomocy zależeć będzie kiedy trasę będzie można zrealizować.

Z budową Nowych Zawad skoordynowana została także inwestycja Aquanetu – budowa drugiej części kolektora prawobrzeżnego. Obie inwestycje ingerowały bowiem w ruch drogowy.
– Latem na 500-metrowym odcinku roboty wykonywało równolegle wiele firm przy odbywającym się ruchu drogowym – relacjonuje Włodzimierz Dudlik, wiceprezes Aquanetu. – Także na ul. Jana Pawła II koordynujemy prace z Zarządem Dróg Miejskich.
Budowa kolektora prawobrzeżnego to bardzo istotna inwestycja dla rozwoju prawobrzeżnego Poznania i Swarzędza. Bez niego nie można zagospodarowywać nowych terenów inwestycyjnych po prawej stronie Warty.
Cały projekt Nowe Zawady kosztował 84 mln zł, w tym 1,1 mln zł wydano na wykup gruntów. Miasto uzyskało dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości ponad 28 mln zł.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...