Ukraina

Poznaniacy wybrali historyczną fasadę dworca

Zakończyły się konsultacje społeczne w sprawie fasady starego budynku dworca PKP w Poznaniu. Głosujący wybrali odtworzenie jej w historycznym kształcie sprzed II wojny. Gotowy jest już wstępny projekt modernizacji dworca wraz z układem komunikacyjnym. Dalszych rozmów i konsultacji wymaga wciąż wiele kwestii związanych przede wszystkim z funkcjonalnością dworca.
W pierwszym etapie miasto przeprowadziło konsultacje dotyczące wyglądu frontowej fasady budynku. Do wyboru były dwie koncepcje: nowoczesna, z przeszkloną fasadą i częściowo odrestaurowanymi fragmentami starego muru oraz historyczna, zakładająca rekonstrukcję przedwojennego, neorenesansowego portyku. Mieszkańcy wybrali powrót do historycznego wyglądu dworca.
– Fasada w formie, jaką miała przed II wojną światową, oprócz wartości historycznej ma też walor symboliczny – zaznaczyła Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejski konserwator zabytków. Jest swego rodzaju nośnikiem informacji o przeznaczeniu i historycznej funkcji tego miejsca.
Dodatkowo wiele ciekawych postulatów i propozycji rozwiązań istotnych przede wszystkim dla pasażerów korzystających z kompleksu wniosła do dyskusji debata zorganizowana przez Głos Wielkopolski i Miasto w Centrum Kultury Zamek.
Głównym problemem jest obecnie fatalna komunikacja w obrębie kompleksu dworcowego. Kluczowe dla poprawy sytuacji jest – oprócz budowy kładki prowadzącej do peronów 4-6 – ponowne udostępnienie im starego budynku dworca.
– Zadaniem, jakie sobie postawiliśmy i naszym głównym założeniem, było przywrócenie funkcji pasażerskich w starym budynku dworca i rozwiązanie węzła gordyjskiego, jakim jest komunikacja w obrębie ZCK – mówił podczas debaty zastępca prezydenta Maciej Wudarski. – W pracy nad projektem koncentrowaliśmy się na 3 kwestiach: budowie kładki, wykorzystaniu ul. Dworcowej do obsługi komunikacyjnej kompleksu i architekturze budynku. O szczegółach na pewno będziemy jeszcze dyskutować.
Oprócz wyników konsultacji społecznych podczas debaty zaprezentowane zostały szczegóły projektu w zakresie funkcjonalności dworca, z uwzględnieniem kwestii komunikacyjnych.
– W całym układzie komunikacyjnym dworca brakowało miejsca, które powiązałoby wszystkie elementy rozproszonego układu dworcowego – mówił Michał Lah z Pracowni Architektonicznej PiG, która opracowała koncepcję przebudowy i rozbudowy budynku starego dworca. – Chcieliśmy, by łącznikiem było centrum obsługi pasażerów, z którego podróżni będą mogli szybko dotrzeć na każdy peron. To swoiste serce całego układu będzie się znajdowało na poziomie -1.
Zdaniem ekspertów architektury komunikacja w obrębie ZCK powinna się opierać na tunelu, tak jak przewiduje to projekt. Tunel – jako główny ciąg komunikacyjny – powinien jednak kończyć się nie tylko po stronie zachodniej, ale i wschodniej.
– Miasto się rozwija, planuje się zabudowę wolnych torów. To otwiera nam perspektywę wschodnią dla kompleksu dworcowego – przekonywał architekt Andrzej Kurzawki.Wyjście z tunelu powinno się więc znajdować także od strony centrum handlowego, tym bardziej, że planowana kładka ma od wschodu wylot na parkingi PCC.
Podobnego zdania jest prof. Piotr Marciniak – specjalista od komunikacji – który dodatkowo zwracał uwagę na konieczność uzupełnienia o funkcje dworcowe poziomu 0, na który podróżni wchodzić będą od strony placu Dworcowego. Wstępna koncepcja zakłada, że będą tam jedynie biletomaty.
– Możemy wyodrębnić na poziomie 0 miejsce na kasy, ale ich ilość w całym kompleksie zależy od przewoźników – tłumaczył Jarosław Bator, członek zarządu PKP.Nie wiemy jeszcze ile kas będą chcieli na dworcu utrzymywać przewoźnicy, coraz więcej osób korzysta z biletomatów, rośnie też sprzedaż biletów przez internet.
Postulat uwzględnienia na wszystkich poziomach budynku funkcji dworcowych, w tym kas biletowych, zgłaszali też mieszkańcy. Proponowali też zadaszenie peronów oraz ich remont. Przede wszystkim domagali się szerszych konsultacji, obejmujących oprócz wyglądu kwestie funkcjonalności dworca.
To, że dyskusja jest na takim etapie, to efekt trwających wiele miesięcy rozmów i negocjacji. Jako miasto mamy ograniczone możliwości wpływania na inwestora – tłumaczył prezydent Jacek Jaśkowiak.Będziemy uwzględniać fachowe postulaty, ale musimy też respektować budżety i szukać kompromisów. Oczywiście będziemy starali się udostępniać na naszych stronach poszczególne etapy projektu, tak by mieszkańcy mogli się wypowiedzieć.

Ĺšródło UMP

x

Zobasz także

Zamkną Most Dworcowy

Zapowiedziano remont ważnego torowiska. To dwa miesiące utrudnień również dla kierowców!   Zdjęcie ilustracyjne, archiwum ...

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...