Ukraina

Przebudowa ulicy Żeromskiego

W czwartek, 8 października o godz. 6 rozpoczyna się przebudowa ul. Żeromskiego w Poznaniu od Dąbrowskiego do Św. Wawrzyńca. Kierowców czekają poważne utrudnienia. – To inwestycja od dawna oczekiwana. Ulicę zbudowano ponad 30 lat temu. Przy istniejącym natężeniu ruchu (po 25-30 tysięcy samochodów na dobę na każdej nitce) nawierzchnia i podbudowa zniszczyły się. Trzeba je rozebrać i zbudować od nowa – mówi Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora ds. inwestycji w Zarządzie Dróg Miejskich w Poznaniu.
Zakres prac obejmuje: przebudowę konstrukcji jezdni dostosowaną do obecnego natężenia ruchu, wymianę nawierzchni jezdni na nową z mieszanki mineralno-asfaltowej BBTM redukującej hałas, przebudowę chodników, wymianę przykanalików i studzienek ściekowych, remont zatok autobusowych, rewaloryzację zieleni.
Po zachodniej stronie ul. Żeromskiego powstanie asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy. Część dla pieszych zostanie wykonana z szarej kostki betonowej, a część dla rowerzystów – z bezfazowej kostki wiśniowej. Ścieżki rowerowe powiodą od ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego nad Rusałkę. Z uwagi na rowerzystów oraz osoby niewidzące zostaną przebudowane sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach z ulicami Św. Wawrzyńca i Dąbrowskiego. Dodatkowo skrzyżowania będą wyposażone w system wideo detekcji.
Wykonawcą robót drogowych jest wyłonione w przetargu konsorcjum: APRIVIA SA (lider), Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Drogowych, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Roman Dyba. Koszt inwestycji wynosi 5,1 mln zł. Roboty potrwają do 30 listopada (po miesiącu na każdą nitkę).

Organizacja ruchu

Prace rozpoczną się na nitce wschodniej, po czym po miesiącu przeniosą się na zachodnią. Ruch będzie odbywał się jedną stroną – zawsze od centrum na północ – od ul. Dąbrowskiego do Niestachowskiej. W przeciwną stronę wyznaczono objazd ulicami: Św. Wawrzyńca, Polską, Bułgarską, Grunwaldzką do Reymonta. Tablice informujące kierowców o remoncie już zostały ustawione. Objazd wyznaczono głównie z myślą o ruchu tranzytowym, gdyż ruch lokalny może kierować się własnymi regułami.
Z ulicy Niestachowskiej wyznaczono dwa pasy ruchu dla pojazdów skręcających w Św. Wawrzyńca. Skrajny lewy pas przed skrzyżowaniem zostanie wyłączony z ruchu. Na ul. Przybyszewskiego, przed skrzyżowaniem z Dąbrowskiego wyznaczono dwa pasy ruchu (lewy i środkowy) do wjazdu na zachodnią jezdnię ul. Żeromskiego, zaś z prawego pasa można skręcić w prawo, w Dąbrowskiego. Z ul. Dąbrowskiego – zarówno z kierunku zachodniego jak i wschodniego – można kierować się na wprost oraz na zachodnią jezdnię ul. Żeromskiego. Na skrzyżowaniu ulic Bułgarskiej i Grunwaldzkiej zostaną wyznaczone dwa pasy ruchu w lewo, w kierunku ul. Reymonta.
Objazdami w kierunku południowym będą jeździły także autobusy miejskie linii 82, 91, 93 i 95. Linia 93 zostaje skrócona z dworca na os. Sobieskiego do Ogrodów. Powrót będzie odbywał się po starej trasie.
– To jedna z trudniejszych inwestycji w mieście pod względem organizacyjnym – zaznacza dyrektor Skałecki. W ciągu doby w obie strony przejeżdża tą trasą około 60 tysięcy pojazdów.
– Będziemy pracować przez wszystkie dni tygodnia – mówi Mieczysław Gowin z firmy APRIVIA. – Wschodnia nitka ulicy Żeromskiego będzie gotowa 30 października od 6 rano.
– Na Wszystkich Świętych Żeromskiego w obie strony będzie przejezdna. Nie wyobrażam sobie, aby w tym okresie ograniczać ruch – deklaruje dyrektor Skałecki.

Budowa w liczbach

Przedmiotem zadania jest przebudowa ulicy długości 537,3 m wraz z wprowadzeniem dróg rowerowych w istniejący układ pasa drogowego. Remont zakłada:
– rozbiórkę nawierzchni asfaltowej, podbudowy, chodników i krawężników – 17 tys. t;
– wykonanie nowej i trwalszej konstrukcji nawierzchni jezdni, która spełni wymagania obciążenia w KR5 w okresie przewidywanej eksploatacji 20 lat – powierzchnia 9,5 tys. m kw., grubość 67 cm, 1,9 tys. m sześć. stabilizacji cementem, 4,6 tys. t kruszywa, 6 tys. t mieszkanek mineralno-asfaltowych;
– wykonanie nowych chodników – 2,6 tys. m kw. kostki brukowej;
– wykonanie nowych ciągów pieszo-rowerowych – 1,7 tys. m kw. asfaltu, 1,3 tys. m kw. kostki brukowej;
– wykonanie nowych zatok autobusowych – 363 m kw.;
– krawężniki drogowe – 2,3 tys. m;
– ograniczenie chodników obrzeżem betonowym – 4,2 tys. m.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...