Sejm przyjął przygotowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości deregulację kolejnych 91 zawodów, w tym architektów, urbanistów i inżynierów budowlanych. Sejm przyjął przygotowane w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. II transza deregulacji oznacza łatwiejszy dostęp do 91 zawodów. Przyjęta ustawa dereguluje 91 zawodów, nowelizuje 21 ustaw, liczy 267 stron uzasadnienia i oceny skutków regulacji, obejmuje grupy zawodowe liczące ponad 200 tysięcy osób i była konsultowana z blisko 400 podmiotami.
Projekt stanowi drugi etap prowadzonego przez rząd procesu deregulacji dostępu do zawodów i obejmuje m.in. takie profesje jak: usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, doradców podatkowych, agentów i brokerów ubezpieczeniowych, aktuariuszy, biegłych rewidentów, architektów, urbanistów, inżynierów budowlanych, rzeczoznawców samochodowych, nurków, dróżników obchodowych, zawody związane z obsługą metra, czy zawody związane z żeglugą morską i śródlądową.
Opis najważniejszych zmian w wybranych zawodach:
URBANISTA: likwidacja Krajowej Izby Urbanistów – osoby sporządzające projekty planów będą musiały wykazać się wykształceniem kierunkowym; likwidacja wymogu praktyki; doświadczenie wykonawcy planu pozostanie do oceny zamawiającego projekt planu (gminy).
ARCHITEKT I INŻYNIER POSIADAJĄCY UPRAWNIENIA BUDOWLANE: dopuszczenie do kierowania robotami budowlanymi osób z wykształceniem wyższym (I stopnia), a do kierowania w ograniczonym zakresie również techników, wprowadzenie możliwości zdawania egzaminu na uprawnienia budowlane do projektowania i kierowania robotami w danej specjalności łącznie, możliwość zwolnienia z egzaminu na uprawnienia budowlane absolwentów studiów wyższych prowadzonych na podstawie umowy uczelni z właściwym samorządem zawodowym, możliwości odbywania praktyki, poprzez wprowadzenie instytucji „patrona” (oprócz odbywania praktyki w formie zatrudnienia w biurze projektowym). Patronem byłaby osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia budowlane będąca czynnym członkiem samorządu zawodowego; możliwość uznania jako części lub całości okresu praktyki odbywanej na studiach o profilu praktycznym w zakresie odpowiadającym programowi kształcenia opracowanemu z udziałem samorządu zawodowego, skrócenie praktyki zawodowej (zróżnicowane w zależności od uprawnień np. przy sporządzaniu projektów z 2 lat do 1 roku).