Przetarg gigant rozstrzygnięty. Warszawa wybrała Solarisa. Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektroniczne systemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny.
Komisja przetargowa Miejskich Zakładów Autobusowych dokonała wyboru firmy Solaris Bus&Coach jako dostawcy 130 elektrycznych autobusów przegubowych. To największy w Europie przetarg na dostawę autobusów elektrycznych.
Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych.
Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 mln złotych. Pierwsze autobusy wyjadą na ulice stolicy w 2020 r.
Projekt, który prowadzą Miejskie Zakłady Autobusowe, jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 mln złotych.
Równolegle do tego zamówienia MZA rozstrzyga przetarg na dostawę infrastruktury do ładowania przegubowych elektrobusów. Chodzi zarówno o ładowarki zajezdniowe, jak i szybkie ładowarki miejskie. W tym przypadku oferty zostaną otwarte 8 kwietnia.
To kolejny w ostatnich miesiącach olbrzymi przetarg na dostawę pojazdów komunikacji publicznej w Warszawie. 8 lutego Tramwaje Warszawskie poinformowały o zakończeniu postępowania dotyczącego dostawy 213 tramwajów. Umowę, wartą 1,826 mld zł netto, wygrała koerańska firma Hyundai Rotem.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów na poziomie 10 procent. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy.