Ukraina

Tramwajem przez most Rocha

We wtorek przed wieczorem uroczyście otwarto nową trasę tramwajową na Rataje, prowadzącą przez ul. Podgórną, Dowbora-Muśnickiego, most Rocha i ul. Kórnicką. Nową trasą pojadą tramwaje nr 5, 13 i 16. Ten ostatni połączy os. Jana III Sobieskiego z os. Lecha. Budowa trasy to najważniejsza inwestycja dotycząca komunikacji tramwajowej od czasu oddania do użytku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Połączenie Nowego Miasta, czyli największej poznańskiej „sypialni” z centrum przez most św. Rocha ułatwi poruszanie się po Poznaniu zarówno osobom korzystającym z komunikacji miejskiej, jak i zmotoryzowanym. Dzięki nowej trasie zmniejszy się ruch tramwajowy na ul. Królowej Jadwigi, a tym samym usprawni ruch samochodowy. Czas przyjazdu tramwajem z os. Jana III Sobieskiego do os. Lecha skróci się do 27 minut, a także odciążona zostanie ulica Strzelecka i jej przestarzałe torowisko. Torowisko na Rataje jest też pierwszym etapem budowy trasy do Franowa, której ciąg dalszy przewidywany jest na lata 2011-12.
Przy budowie nowej trasy użyto szyn tramwajowych w specjalnej gumowej obudowie. Tramwaje będą poruszały się prawie bez szmerów, stąd nazwa – „szyny szepczące”. W trakcie prac budowlanych wykonawcy przewieźli 60 tys. ton materiałów rozbiórkowych i nowo wbudowanych.
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej zamknięte dla ruchu samochodowego będą ulice: Podgórna (od Szkolnej do Garbar) i Dowbora – Muśnickiego, wyloty ulic: Wrocławskiej oraz Zielonej w Podgórną. Na plac Kolegiacki kierowcy będą mogli dojechać od ul. Długiej, przez pl. Bernardyński i ul. Za Bramką. Ulica Długa będzie dwukierunkowa na odcinku między ulicami Strzelecką i Garbary.
Budowa trasy była możliwa dzięki unijnemu dofinansowaniu. Zarząd Dróg Miejskich pozyskał 27.658.349,92 zł z Unii Europejskiej w ramach ZPORR. Cała inwestycja kosztowała, razem z budową nowego mostu, ok. 150 milionów złotych.


Prezydent Ryszard Grobelny osobiście
powoził tramwajem konnym podczas
uroczystości

Uroczystość otwarcia zgromadziła rzesze poznaniaków, którym czas umilał zespół pieśni i tańca ,,Poligrodzianie” oraz orkiestra dęta MPK.
Prezydent Ryszard Grobelny przypomniał, że o tej trasie zaczęto mówić już w latach 70., gdy na górnym tarasie Rataj powstawały kolejne osiedla. Do pomysłu wrócono na początku lat 90. Okazał się dobry, zyskując poparcie zwykłych ludzi. Realizacja okazała się jednak możliwa dopiero na początku nowego wieku. Najpierw przebudowano most Rocha wbudowując w nawierzchnię tory tramwajowe. Następnie trzeba było stoczyć walkę o pieniądze na realizację pozostałej części trasy. Ostatecznie udało się uzyskać pieniądze z Unii Europejskiej.
Po PST to pierwsza tak duża inwestycja tramwajowa w Poznaniu, ale jak podkreślił prezydent Grobelny – nie ostatnia. Miasto czeka przebudowa komunikacji w centrum, gdzie również położone będą ciche tory, czy trasa na Franowo. Prezydent miasta zauważył też, że podobnie jak niegdyś, inwestycja oddawana jest do użytku w przeddzień święta narodowego. Tyle, że wówczas budowano w czynie społecznym i zaraz poprawiano, a teraz zapłacono za nią solidne pieniądze.
W uroczystym przecięciu wstęgi uczestniczyli: prezydent Ryszard Grobelny, wiceprezydent Mirosław Kruszyński (który tego dnia świętował 20 rocznicę ślubu i który swej przyszłej małżonce oświadczył się właśnie na moście Rocha), dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Jacek Szukała, prezes MPK Wojciech Tulibacki i prezes głównego wykonawcy spółki Torpol Tomasz Sweklej. Inwestycję poświęcił i pobłogosławił, reprezentujący arcybiskupa, ksiądz kan. Henryk Nowak.
Następnie kawalkada różnego typu tramwajów wraz z poznaniakami przejechała na ul. Podgórną. Rozpoczynał ją tramwaj konny powożony przez prezydenta Grobelnego, a zamykał nowoczesny Siemens. U celu powitał gości Komitet Powitalny: Jacek Hałasik (,,Poznański Konduktor”), Stary Marych, Piotr (Wrzyszczyński) i Paweł (Konieczny), wyłonieni w tegorocznym plebiscycie Radia ,,Merkury”. Na zakończenie zgromadzeni mieszkańcy zostali poczęstowani przez organizatorów olbrzymim tortem w kształcie trasy tramwajowej, ufundowanym przez firmę Gruszecki.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...