Miasto Poznań rozpoczyna dziś realizację opracowanego planu działań naprawczych na skrzyżowaniu Dąbrowskiego-Przybyszewskiego-Żeromskiego. Działania te mają na celu zapewnienie w pierwszym rzędzie jak najszybszego przywrócenia pełnego funkcjonowania transportu zbiorowego, a w następnej kolejności pełnej przejezdności i funkcjonalności całego węzła drogowego.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie z dniem 28 czerwca 2016 r. odstąpiły skutecznie od umowy z dotychczasowym generalnym wykonawcą spółką Balzola z przyczyn leżących wyłącznie po jego stronie.
– Z dniem 11 lipca przejęliśmy plac budowy, a 13 lipca przejęliśmy dokumentację geodezyjną inwentaryzacji wykonanych dotychczas robót – mówi Paweł Śledziejowski, prezes PIM. – Wykorzystując potencjał poznańskiego MPK firmie tej jako jednostce miejskiej, dla przypomnienia będącej także dzierżawcą całej miejskiej infrastruktury torowo-sieciowej, zlecono rozpoczęcie pilnych prac specjalistycznych leżących w zakresie jej wysokich kompetencji. Prace te dotyczą uzupełnienia infrastruktury torowo-sieciowej oraz jej sterowania o brakujące elementy.
– Roboty wykonywane przez MPK w obrębie torowiska tramwajowego będą polegać głównie na wykonaniu elementów infrastruktury torowo-sieciowej na wschodniej części węzła tj. od strony centrum miasta – podsumowuje Wojciech Tulibacki, prezes zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. – W zakresie planowanych przez nas prac jest zapewnienie przejezdności torowiska na linii wschód-zachód, układy napędów i sterowania zwrotnic, a także wykonanie sieci trakcyjnej i kabli trakcyjnych.
Realizacją tych robót zajmą się sprawdzeni przez MPK wykonawcy, także podwykonawcy dotychczasowego generalnego wykonawcy. Zakładany czas trwania tych robót to ok. 50 dni.
– Równolegle PIM ogłasza postępowanie przetargowe na wykonanie pozostałych prac budowlanych w obrębie węzła – dodaje prezes Paweł Śledziejowski. – Ich ogólny zakres obejmować będzie: dokończenie prac ziemnych, czyli znaną już wymianę gruntu oraz odtworzenie brakujących warstw konstrukcyjnych jezdni i chodników, odtworzenie i uzupełnienie fragmentu torowiska w ul. Przybyszewskiego wraz z połączeniem go z nowo wybudowanym na samym węźle, ułożenie nawierzchni twardolanej oraz warstwy ścieralnej, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz docelowej sygnalizacji świetlnej. Prace będą częściowo prowadzone i w całości skoordynowane z równoległymi pracami MPK.
Od firmy Balzola Poznańskie Inwestycje Miejskie dochodzić będą kar umownych za niewywiązanie się z umowy, szacowanych na ok. 4 mln zł. Spółka zamierza wyegzekwować je z nie zapłaconych jeszcze wykonawcy faktur oraz gwarancji bankowej.
– Zabieramy się ostro do pracy – kwituje prezes Wojciech Tulibacki – tak, aby zmieścić się w przewidywanym terminie ich realizacji i jak najszybciej przywrócić ruch tramwajowy w relacji Ogrody-Most Teatralny.
Dla złagodzenia przedłużających się uciążliwości związanych z remontem skrzyżowania, poznańskie MPK – w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego – zapewni komunikację tramwajową na odcinku od ul. Janickiego do Mostu Teatralnego, którą obsłużą tramwaje dwukierunkowe. Od soboty zamknięte zostaną bowiem dla ruchu tramwajowego ul. Zwierzyniecka i Kraszewskiego.
Rozwiązanie to powinno znacznie usprawnić i skrócić przejazdy do i z centrum miasta.