Ukraina

6 mld zł na inwestycje kolejowe w Wielkopolsce

Inwestycje za 6 mld zł planują zrealizować na terenie Wielkopolski do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przy udziale środków WRPO 2014+. Dziś zarząd PLK SA podpisał z zarządem woj. wielkopolskiego list intencyjny w sprawie modernizacji 4 odcinków linii, w tym trasy Poznań-Piła. List intencyjny podpisali ze strony PLK prezes zarządu Andrzej Filip Wojciechowski oraz członek zarządu Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji, a ze strony Urzędu Marszałkowskiego – marszałek Marek Woźniak oraz wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Efekty inwestycji wartej 0,5 mld zł, przeprowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to krótsza o 40 minut podróż z Piły do Poznania, nowoczesne i komfortowe przystanki na całej trasie oraz zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Prace w 85 proc. sfinansuje ze środków WRPO 2014+ Wielkopolski Urząd Marszałkowski.
– Modernizacja linii łączącej Piłę z Poznaniem to pierwszy przetarg finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego nowej perspektywy unijnej i zarazem kluczowy projekt dla poprawy transportu kolejowego w Wielkopolsce. Dzięki dobrej współpracy zarządcy infrastruktury z samorządem zapewnimy pasażerom sprawny i bezpieczny dojazd do aglomeracji. W ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych realizowanej przez PLK chcemy położyć duży nacisk na dobre skomunikowanie ośrodków, do których tysiące pasażerów podróżują do pracy czy szkoły – mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Naszym zadaniem jest zadbać o interesy Wielkopolan oferując fundusze unijne w ramach WRPO na inwestycje kolejowe. Od lat dbamy o rozwój transportu kolejowego i zakup nowoczesnego taboru z budżetu europejskiego i województwa. Nakłady na inwestycje kolejowe będą na maksymalnym dla nas możliwym poziomie. Dzisiejsze porozumienie jest wzajemnym zobowiązaniem na piśmie, aby uzyskało konkretny wymiar – mówi Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.
– Doświadczenia współpracy samorządu województwa i PLK sięgają poprzedniej perspektywy unijnej, kiedy to za kilkaset milionów złotych zmodernizowaliśmy linie Poznań-Wągrowiec oraz Poznań-Wolsztyn. Teraz podróż na tych trasach jest komfortowa i szybka i tak chcemy działać dalej – dodaje wicemarszałek Wojciech Jankowiak. – Dla trasy Poznań-Piła już są konkretne działania, bo opracowaliśmy wspólnie studium wykonalności, a pod koniec września został ogłoszony przetarg na wykonawcę linii.
Dzięki modernizacji linii kolejowej pociągi pojadą szybciej – nawet 120 km/h, a podróż z Poznania do Piły skróci się o 40 minut. Dziś przejazd pociągiem na tej trasie zajmuje 2 godziny. Modernizacja 76 przejazdów kolejowo-drogowych oraz zainstalowanie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem na 93-kilometrowej trasie zwiększy również poziom bezpieczeństwa. W Poznaniu i Pile powstaną lokalne centra sterowania ruchem kolejowym, zapewniające sprawny nadzór nad linią. Na trasie zmodernizowanych zostanie 105 obiektów inżynieryjnych.
Dla marszałka Woźniaka ważne jest też zwiększenie drożności węzła poznańskiego z punktu widzenia przyszłej kolei metropolitalnej i postuluje, aby PLK to również uwzględniły.
Plany zakładają także budowę czterech nowych przystanków osobowych – Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Pozostałe zostaną odnowione. Pasażerowie zyskają na nich dłuższe i szersze perony, co zapewni komfort przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów. Dodatkowo możliwe będzie także zatrzymywanie się na stacjach dłuższych niż obecnie składów. Wszystkie perony zostaną wyposażone w wiaty, nowoczesne oznakowanie i oświetlenie, a także czytelny system informacji pasażerskiej.
W Poznaniu i Pile powstaną także lokalne centra sterowania ruchem zapewniające sprawny nadzór nad linią. Dodatkowo na stacji w Chodzieży i Pile PLK wyremontują przejścia podziemne i dostosują je do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Tunele zostaną wyposażone w windy, które ułatwią przemieszczanie podróżnym z dzieckiem lub ciężkim bagażem.
Przebudowa linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Piłą pochłonie ok. 0,5 mld zł. Wykonanie prac zaplanowano na lata 2016-2019.
Podpisanie listu intencyjnego otwiera drogę do realizacji czterech projektów dotyczących transportu kolejowego w regionie. Najważniejszym z nich jest modernizacja omówionej linii kolejowej nr 354 Poznań Główny-Chodzież-Piła Główna. Pozostałe projekty rekomendowane do współfinansowania w ramach podpisanego dokumentu to: rewitalizacja linii kolejowej nr 356 odcinku Wągrowiec-Gołańcz-granica województwa (ciąg dalszy trasy zmodernizowanej w poprzednim okresie), rewitalizacja linii nr 357 na odcinku Drzymałowo-Wolsztyn oraz budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica-Chojnice.
Na odcinku Wągrowiec-Gołańcz-granica województwa długości ok. 25 kilometrów projekt zakłada wymianę nawierzchni między stacjami Wągrowiec i Gołańcz, przebudowę peronów na trzech przystankach Grylewo, Laskownice i Kobylec, a także przebudowę układu torowego oraz peronów na stacji Gołańcz wraz z infrastrukturą pasażerską. Efektem prac będzie podniesienie prędkości pociągów do 120 km/h, skrócenie czasu przejazdu (obecnie jest 20 minut, a dzięki wykonanym pracom mogłoby być 10 minut krócej). Szacunkowy koszt 70 mln złotych.
Linia nr 357 na odcinku Drzymałowo-Wolsztyn wymaga remontu, gdyż obecnie pociągi tylko do Drzymałowa jadą 110 km/h, a potem z ograniczeniem prędkości do 80km/h. Rewitalizacja zakłada wymianę nawierzchni torowej od Wolsztyna do Rakoniewic i dalej od Rakoniewic do Drzymałowa. W sumie prace obejmą ok. 23 km. Stacja Rakoniewice została zmodernizowana – ma peron przystosowany do osób niepełnosprawnych. Rewitalizacja linii zakłada także poprawę bezpieczeństwa na przejazdach i podniesienie ich kategorii przejazdów, w tym również wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, montaż dodatkowego oświetlenia, poprawę nawierzchni na przejazdach w poziomie szyn. Szacowany koszt prac sięgnie 45 mln złotych.
Budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica-Chojnice szlak Września-Miłosław wraz z robotami towarzyszącymi jest konieczna w związku z rozwojem strefy gospodarczej we Wrześni. Na stacji Września powstaje nowa bocznica kolejowa dla potrzeb rozładunku towarów i wobec tego projekt zakłada zabudowę nowego rozjazdu. Koszt samego rozjazdu to 4,3 mln zł. Po zbudowaniu rozjazdu i bocznicy plany zakładają także przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Września.
Jak zaznaczył Marcin Mochocki, dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK SA województwo wielkopolskie jest obecnie beneficjentem trzech z siedmiu projektów zgłoszonych i zaakceptowanych w pierwszym konkursie w ramach CEF – nowego mechanizmu perspektywy unijnej ,,Łącząc Europę”, który przewiduje nakłady na łączną sumę 8,3 mld złotych. Wartość tych projektów w regionie przekracza 6 mld złotych. PLK zrealizują prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie, na trasie Wrocław-Poznań odcinek granica województwa dolnośląskiego-Czempiń oraz na linii E 20 Warszawa-Poznań na odcinku Sochaczew-Swarzędz.
– Do 2020 roku Wielkopolanie będą mieli bardzo komfortowe warunki jazdy na kluczowych trasach. Wielkopolska jest dla nas ważnym regionem, do którego kierujemy 10 procent nakładów inwestycyjnych – podkreślił prezes Andrzej Filip Wojciechowski.
Polskie Linie Kolejowe realizują Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych. Tylko do końca roku narodowy zarządca infrastruktury ogłosi przetargi na co najmniej 11 mld zł. W latach 2016-2023 PLK zrealizują inwestycje za 67 mld zł ujęte w Krajowym Programie Kolejowym.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...