W tzw. ścisłym centrum Poznania ma nie być dużych reklam – zakłada projekt uchwały krajobrazowej, opublikowany właśnie na stronach internetowych miasta. – To szansa na piękniejszą przestrzeń publiczną – informują samorządowcy.
Poznańscy radni przygotowali projekt nowej uchwały krajobrazowej. Ma ona pomóc w uporządkowaniu przestrzeni publicznej w mieście. Uchwała przewiduje m.in. likwidację wielkich billboardów ze ścisłego centrum miasta.
Nowa uchwała krajobrazowa to zbiór wytycznych dotyczących reklam, małej architektury i ogrodzeń. Dokument pozwoli na uporządkowanie przestrzeni w mieście.
– Dzięki tej uchwale będziemy mieli narzędzia do walki z chaosem reklamowym w naszym mieście. Pozwoli ona na wyeliminowanie krzykliwych reklam, szyldów, banerów oraz innych elementów zaśmiecających nasze otoczenie – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. – To bardzo ważne, bo uporządkowana przestrzeń nie tylko poprawia komfort życia mieszkańców, ale w dużej mierze decyduje też o atrakcyjności miasta, jego wizerunku i rozwoju.
Wizje w terenie
Furtkę do powstania dokumentu utworzyła przyjęta przez Sejm RP tzw. „ustawa krajobrazowa”. Dała ona samorządom możliwość tworzenia podobnych dokumentów na poziomie gminy. Intensywne prace nad projektem poznańskiej uchwały krajobrazowej trwały od marca 2017 roku, gdy radni wyrazili wolę przyjęcia dokumentu. Pierwszym krokiem było opracowanie wstępnych propozycji zapisów, które miałyby się w nim znaleźć.
– Propozycje te były efektem prac zespołu roboczego i konsultacyjnego w Wydziale Urbanistyki i Architektury oraz ogólnomiejskiego zespołu ds. przygotowania uchwały krajobrazowej – mówi Piotr Sobczak, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury, Architekt Miasta Poznania. – Zespoły korzystały z obowiązujących dokumentów planistycznych, podręczników dobrych praktyk, wytycznych konserwatorskich oraz regulacji funkcjonujących w innych miastach zachodnioeuropejskich. Uzupełnieniem w pracy nad projektem były liczne inwentaryzacje, wizje w terenie i analizy przestrzenne.
Cztery obszary
Opracowane w ten sposób propozycje zapisów stały się punktem wyjścia do dalszych prac. Zostały upublicznione w listopadzie 2017 roku. Każdy mógł się do nich odnieść, wyrazić swoje uwagi lub zaproponować zmiany. Do końca lutego uwag wpłynęło aż 227 – część z nich uwzględniona jest w ostatecznym projekcie uchwały. Odbyły się też 24 spotkania m.in. z firmami reklamowymi, przedsiębiorcami, mieszkańcami, stowarzyszeniami, miejskimi spółkami oraz Otwarte Forum Dyskusyjne w Concordii Design.
– Opracowane w 2017 roku propozycje skonfrontowaliśmy także ze 141 wnioskami dotyczącymi szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, jakie od stycznia do listopada 2018 roku wpłynęły do Wydziału Urbanistyki i Architektury – mówi Piotr Libicki, pełnomocnik prezydenta ds. estetyki miasta, plastyk miejski. – Uzupełniliśmy je dodatkowymi inwentaryzacjami i wizjami w terenie w 2018 roku.
Efekt? W projekcie uchwały utrzymano zaproponowany wcześniej podział miasta na cztery obszary. Pierwszy z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i dzielnic historycznych, odpowiadający nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej. Kolejne strefy to obszar przyrodniczy wrysowany w klinowo-pierścieniowy system zieleni oraz obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe.