W poznańskim oddziale GDDKiA otwarto oferty na projekt i budowę 35 km nowej ekspresówki S5 między Wronczynem i Radomickiem, którą traktować można jak obwodnicę Kościana. Najmniej chce Budimex – dużo poniżej planowanego budżetu. Odcinek, na który Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad otworzyła właśnie oferty, rozpoczyna się między Stęszewem i Kościanem, a kończy między Śmiglem i Lesznem. Drogowcy podzielili zadanie na dwa odcinki: 19-kilometrowy Wronczyn-Kościan i 16-kilometrowy Kościan-Radomicko. Na nowych, dwujezdniowych odcinkach S5 znajdzie się sześć węzłów: po dwa w Kościanie i Śmiglu oraz Czempiń i Lipno. Wykonawca będzie musiał wybudować też 15 wiaduktów nad S5 i trzy przejścia dla zwierząt.
Do budowy odcinka na południe od Kościana zgłosiło się 8 firm. Najniższą cenę 303 mln zł zaoferowała Mota-Engil z Krakowa. Najwyższą ofertę złożyła firma Toto S.p.A Construzioni Generali z siedzibę we Włoszech – ponad 394 mln zł brutto.
Jak wynika z otwartych czwartek w GDDKiA ofert na budowę bliższego Poznaniowi odcinka Wronczyn-Kościan ten fragment S5 najtaniej chce wybudować Budimex, który zaproponował 359 mln zł. Jak się okazuje oferta Budimexu to zaledwie niewiele ponad połowę budżetu jaki drogowcy przewidzieli na budowę tej drogi (657,5 mln zł). Ale i najdroższa oferta jest dużo tańsza od tej kwoty, bo wynosi ponad 451 mln zł brutto. Złożyła ją firma Impresa Pizzarotti&C.S.p.A z siedzibę we Włoszech. Teraz oferty będą weryfikowane pod kątem merytorycznym i formalno-prawnym. Jak tłumaczy Alina Cieślak, rzecznik poznańskiego oddziału GDDKiA może się też okazać, że najtańsza oferta zostanie uznana za „rażąco niską”. Wtedy wykonawca musi złożyć wyjaśnienia.
Drogowcy planują, że umowy na projekt i budowę S5 na obwodnicy Kościana mogą być podpisane w I kwartale przyszłego roku. Wybrana firma będzie musiała wybudować drogę w ciągu 32 miesięcy (nie licząc okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marc), a więc nie wcześniej niż na 2020 r.