Ukraina

PIM usprawnia obsługę inwestycji

Obecny zarząd spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie wprowadza zmiany w sposobie ich obsługi, które mają zapewnić ich sprawną i termionową realizację. Czołowe inwestycje w Poznaniu – przebudowa Kaponiery, ul. Dąbrowskiego, czy estakady katowickiej – mają wielomiesięczne opóźnienia, czego przyczyną są m.in. błędy w dokumentacji, treściach umów z wykonawcami i niedostatecznego nadzoru i obsługi inwestycyjnej ze strony reperezentującego miasto. Aktualny zarząd spółki PIM z prezesem Pawłem Śledziejowskim na czele poinformował o wprowadzonych zmianach, które mają te procesy usprawnić. Usprawnić i unowocześnić ma się też sposób informowania i komunikowania ze społeczeństwem.
– Jeszcze w 2014 r. kierownictwo spółki i prowadzenie inwestycji spoczywało na barkach jednej osoby. Skutki odczuwamy do dziś w postaci opóźnionych inwestycji – ocenia wiceprezydent Maciej Wudarski. – Naszym celem jest, aby spółka PIM była profesjonalną jednostką zarządzającą projektami od pomysłu, przez realizację, do ostatecznego rozliczenia. Działania podjęte od początku roku już przynoszą pozytywne efekty. Jednym z elementów dobrego odbioru przez poznaniaków jest prawidłowa informacja przekazywana przez spółkę odpowiedzialną za inwestycje.

Zdaniem prezesa Śledziejowskiego dotychczas słabo przygotowane były dane wyjściowe do projektowania, a przedmiot inwestycji zdefiniowany zbyt ogólnie. Wprowadzone zmiany zapewnić mają szczegółową weryfikację wskazań do realizacji dokumentacji projektowej, uzgadnianie rzetelnego zakresu inwestycji z dysponentami, uzgadnianie harmonogramu i potwierdzanie możliwości realizacji danej inwestycji przy posiadanych środkach.
Obecny zarząd zarzuca mało wymagające zapisy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej oraz nierzetelnie przygotowaną i często nieaktualną dokumentację projektową pochodzącą sprzed kilku lat. Obecnie wprowadzono do umów odpowiedzialność materialną projektanta za błędy w projekcie oraz obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji geodezyjnej w trakcie projektowania, bądź aktualizacji dokumentacji projektowej. Zarząd ocenił jako niewystarczające kompetencje kierowników projektów w kluczowych inwestycjach i brak konsekwencji w egzekwowaniu obowiązków wykonawców. Nastąpiła zatem wymiana wszystkich kierowników projektów kluczowych inwestycji miejskich.
Dalsze zarzuty to brak wiążącego harmonogramu dla inwestycji, brak etapowania realizacji, sankcji za niedotrzymanie terminów realizacji etapów oraz brak konsekwencji w egzekwowaniu obowiązków wykonawców. We wprowadzonym wzorze nowych umów oferta musi zawierać harmonogram dzielący realizację na etapy z przypisaną wartością, terminem i karami umownymi stanowiącymi integralną część umowy. Wprowadzono także obowiązkowe filmowe i fotograficzne dokumentowanie przebiegu prac na budowach oraz obowiązkowe prowadzenie rejestru warunków atmosferycznych. Wykonawcy bowiem często opóźnienia w wykonaniu zadania składają na karb niesprzyjającej pogody.
Według oceny zapisy warunków zamówienia oraz umów na realizację robót zbyt słabo zabezpieczały interes miasta. Niewystarczające były też wymagania wobec inżyniera kontraktu oraz nadzoru inwestorskiego. W nowych umowach dokładnie sprecyzowano obowiązki inżyniera kontraktu, wprowadzono obowiązek ciągłego monitorowania i raportowania przebiegu prac oraz analizy i oceny ryzyka przy realizacji.
Jak zapewnia prezes Śledziejowski wprowadzone zmiany nie są niczym odkrywczym, lecz powszechnie stosowane w realacjach z wykonawcami. Toteż nie należy spodziewać się niezadowolenia, czy protestów z ich stony.


Grafika informująca o czasowej zmianie organizacji ruchu

W Poznańskich Inwestycjach Miejskich zmieniono także sposób i formę komunikowania się i informowania o przebiegu inwestycji. W informacjach o czasowej zmianie organizacji ruchu nieczytelne dla laika mapy z dokumentacji zastąpiono przejrzystymi i jasnymi animacjami lub prezentacjami graficznymi. Zamieszczone materiały filmowe informują o przebiegu i postępie prac. Do ich ,,podglądania” służą także kamery time lapse.
Zmieniła się strona internetowa spółki pozim.pl, jest ona także obecna na portalach społecznościowych.
Prezes Paweł Śledziejowski poinformował przy okazji o planowanych realnych terminach zakończenia czołowych inwestycji w Poznaniu. Zakończenie prac na Kaponierze planowane jest do końca sierpnia tego roku. Za około tydzień czynne mają być przystanki tramwajowe na Kaponierze i przejścia podziemne między nimi. Budowa tunelu drogowego w ciągu ul. Czechosłowackiej pod torami PKP zakończyć ma się z końcem września. Północna nitka estakady katowickiej ma być gotowa na koniec lipca bieżącego roku, a całość w lutym 2018. Trudniej określić termin zakończenia przebudowy ul. Dąbrowskeigo. Według oceny potrzeba na to minimum 1,5 miesiąca. Spalarnia odpadów ma być oddana we wrześniu i na ten moment przebudowa ul. Gdyńskiej i Baltyckiej ma zapewnić dojazd do niej.


Zdjęcie u góry: Przebudowa estatkady katowickiej (ul. Bolesława Krzywoustego)

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...