Ukraina

Ławica finiszuje

W Porcie Lotniczym Poznań-Ławica zakończyła się budowa nowych płaszczyzn lotniskowych, co zwiększy przepustowość lotniska. Niebawem wykonawca uzyska pozwolenie na użytkowanie. Trwają też odbiory w terminalu. Rozbudowa lotniska Ławica to jedno z zadań przystosowania lokalnej infrastruktury do obsługi Euro 2012. Firma Skanska zakończyła prace budowlane przy rozbudowie płyty postojowej samolotów i budowie równoległej drogi kołowania ze ścieżkami szybkiego zejścia. Zakończono montaż oświetlenia oraz wykonano oznakowanie związane z obsługą statków powietrznych. Obecnie trwają próby odbiorowe płaszczyzn i wkrótce generalny wykonawca przystąpi do procedury uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
Realizacja tego zadania inwestycyjnego obejmuje rozbudowę płaszczyzny postoju samolotów (PPS) przed rozbudowywanym terminalem pasażerskim o dodatkowe 6 stanowisk postojowych statków powietrznych. Płaszczyzna postoju samolotów stanowi przedłużenie płaszczyzny istniejącej w kierunku zachodnim. Jej powierzchnia wyniesie 50.345 m kw.
Drugą częścią zadania było wybudowanie równoległej drogi kołowania (RDK Delta) do drogi startowej na całej jej długości wraz z dwiema drogami szybkiego zjazdu na kierunku 11 (DK Romeo) i 29 (DK Sierra). Nowa powierzchnia ma 143.495 m kw.
Wybudowanie dodatkowej PPS zdecydowanie zwiększy przepustowość operacyjną lotniska.
Zgonie z umową podpisaną z generalnym wykonawcą firmą Skanska koszt budowy płaszczyzn określono na nieco ponad 62 mln zł netto.
Równocześnie dobiegają końca prace przy budowie nowego terminalu.
– W piątek odbył się odbiór nowo wybudowanej części przez Państwową Straż Pożarną – mówi Hanna Surma, rzeczniczka Ławicy. Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nastąpi w najbliższych 3-4 tygodniach.
Na początku marca w budynku nowego terminalu zobaczyć można było sporo rusztowań i… kurzu. W ciągu zaledwie dwóch tygodni zaszły tu ogromne zmiany. Na swoich miejscach znalazły się znaki informacyjne, wciąż owinięte folią. Przy stanowiskach kontroli paszportowej zamontowano bramki.
Kondygnacja -1 to pomieszczenia techniczne całego budynku, a kondygnacja 0 mieści strefę przylotów, sortownię bagażu oraz przyszłe wejście główne do przyszłej hali odpraw (check-in).
Terminal pasażerski Portu Lotniczego Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego uznawany jest – pod względem rozwiązań architektonicznych – za jeden z najlepszych wśród polskich lotnisk. Charakterystyczna stalowa bryła w kształcie elipsy wita i żegna podróżnych od 2001 roku. Obecna przepustowość, czyli techniczna i organizacyjna możliwość liczbowej obsługi pasażerów, wynosi 1,5 miliona osób rocznie. Trwająca obecnie rozbudowa zwiększy ten poziom do 3 milionów.

Zadanie stworzenia koncepcji rozbudowy oraz projektu budowlanego powierzono architektom z poznańskiego Studia ADS, autorom koncepcji istniejącego obiektu.
Kontynuacja zrealizowanej już myśli architektonicznej zapewni spójność całokształtu. Harmonijna całość to efekt wykorzystania w nowym projekcie charakterystycznych kształtów istniejącego budynku, jednak bez dosłownych powtórzeń – stwierdza Hanna Surma.
Obecnie funkcjonujący terminal rozbudowywany jest w kierunku zachodnim. Bliźniacza spadochronowa konstrukcja pomieści strefę przylotów i biurowiec, a obie części terminalu połączy hala główna ze stanowiskami odprawy bagażowo-biletowej. Docelowo budynek obsługujący pasażerów od roku 2001 zmieni się w strefę odlotów. Oczekujący na start pasażerowie spędzą czas korzystając z oferty licznych sklepów czy lokali gastronomicznych.
Zmianie uleganie system komunikacyjny wokół terminalu, jak też odpowiednio wzrośnie powierzchnia parkingowa przy lotnisku.
Realizacja tego zadania inwestycyjnego podzielona jest na etapy:
– I etap obejmuje budowę nowej hali przylotów – jego realizacja zakończy się w II kwartale 2012 r.
– II etap obejmuje: prace wykończeniowe w rozbudowywanym terminalu (część biurowa) – realizacja w IV kwartale 2012 r.; prace modernizacyjne w istniejącym terminalu – realizacja w II kwartale 2013 r.
Generalnym wykonawcą terminalu jest firma Hochtief Polska, Oddział w Poznaniu. Koszt budowy określono na 96,3 mln zł netto.

x

Zobasz także

Brama na Euro otwarta

To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent ...

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...