Poznański Port Lotniczy Ławica to najsłabszy punkt przygotowań Poznania do Euro 2012. W ocenie UEFA lotnisko otrzymało najniższą notę. Zarząd Ławicy obiecuje jednak, że zdąży na czas spełnić żądania organizatorów mistrzostw. UEFA co kilka miesięcy ocenia stan przygotowań miast-organizatorów Euro 2012. Noty wystawiane są w 5 kategoriach: stadion, lotnisko, zakwaterowanie, transport międzynarodowy i transport miejski. W każdej kategorii można otrzymać zieloną, żółtą, pomarańczową lub czerwoną kartkę. Ostatnia ocena UEFA wypadła dla Poznania całkiem nieźle. Stadion, transport międzynarodowy i transport miejski otrzymały zielone, czyli najwyższe noty. Zakwaterowanie zostało ocenione na żółto, natomiast pomarańczowy kolor znalazł się w rubryce lotnisko. UEFA ma zastrzeżenia przede wszystkim do drogi startowej, płyty postojowej i terminala pasażerskiego, czyli tego co związane jest ze zwiększeniem przepustowości lotniska.
Zarząd Ławicy uspakaja, że zdąży z koniecznymi inwestycjami do 2012 roku.
– Niedawno oddaliśmy nową strażnicę Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Poprawa bezpieczeństwa to też był jeden z wymogów UEFA. Z innymi inwestycjami zdążymy na czas – zapewnia prezes PL Ławica Mariusz Wiatrowiski.
Program inwestycyjny spółki na lata 2009-2013 zakłada: modernizację drogi startowej, rozbudowę terminala pasażerskiego w części przylotowej, budowę równoległej drogi kołowania ze ścieżkami szybkiego zejścia oraz dalszą rozbudowę płyty postojowej samolotów.
– Ta inwestycja to kontynuacja prac rozpoczętych już w latach ubiegłych. Latem zeszłego roku oddano do użytku nową płytę przy terminalu pasażerskim. Do roku 2012 powstać mają dodatkowe miejsca parkingowe: będzie ich około 40 dla różnych typów samolotów – mówi Hanna Surma, rzecznik prasowy PL Ławica.
Realizacja wszystkich tych zadań służy zwiększeniu przepustowości poznańskiego lotniska. Program inwestycyjny zawiera też zadania z zakresu bezpieczeństwa i ochrony transportu lotniczego oraz rozbudowy zaplecza technicznego. Został on opracowany przy pomocy specjalistów z dziedziny planowania rozwoju infrastruktury lotniczej, na podstawie prognozy wzrostu ruchu pasażerskiego.
Jak zapewnia Hanna Surma wymienione inwestycje nie są związane jedynie z organizacją Euro, ale odpowiadają zapotrzebowaniom transportu lotniczego regionu.
W tym roku wykonane zostaną prace przygotowawcze i projektowe niezbędne do wykonania planowanych inwestycji. Natomiast prace budowlane odbędą się w latach 2010-2011.