Ukraina

Podpisano umowę na trasę Franowo

Przedstawiciele spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 i firmy Bilfinger-Berger podpisali umowę na budowę trasy tramwajowej os. Lecha-Franowo w Poznaniu. Umowę podpisano dziś 21 marca w siedzibie spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012. Z ramienia spółki podpisali ją prezes Andrzej Nowakowski i wiceprezes Krystyna Rakowska, zaś z ramienia wykonawcy – Jakub Chojnacki i Marcin Lewandowski, członkowie zarządu firmy Bilfinger. Spotkaniu towarzyszył prezydent Ryszard Grobelny.
Budową trasy tramwajowej zajmie się konsorcjum niemieckiej firmy Bilfinger-Berger Budownictwo SA (lider), krakowskiego Zakładu Urządzeń Energetycznych i Przedsiębiorstwa Budowy Kopalń SA z Lublina. Za tydzień przekazany ma być plac budowy, a roboty rozpoczną się kontraktowo 4 kwietnia.
Inwestor oczyścił już wstępnie teren usuwając rosnące w miejscu inwestycji drzewa. Po jej zakończeniu dokonane zostaną nowe nasadzenia. Przeniesiono też ryneczek przy ul. Piaśnickiej. Kontraktowa data zakończenia prac przy trasie tramwajowej na Franowo to 30 kwietnia 2012 roku.
Koszt robót budowlanych wyceniono na 224.983.160 zł. Miasto otrzymało na inwestycję dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 108.376.000 zł.
Efektem inwestycji ma być poprawa sprawności całego systemu komunikacji publicznej w Poznaniu, co przyczyni się do polepszenia obsługi pasażerskiej związanej z Euro 2012. Przy centrach handlowych wykorzystane zostaną bowiem parkingi buforowe dla kibiców, którzy przyjadą na mecze samochodami, a stamtąd udadzą się na stadion komunikacją miejską.
Dzięki trasie połączona zostanie nowa zajezdnia na Franowie z istniejąca siecią tramwajową. Nowa linia zapewni obsługę komunikacyjną terenów położonych wzdłuż ul. Piaśnickiej i ul. Kurlandzkiej oraz centrum handlowego M1 i IKEA poprzez szybkie i bezkolizyjne połączenia komunikacją szynową tych rejonów z centrum miasta.
Przypomnijmy, że trasa pobiegnie od osiedla Lecha, wzdłuż ul. Piaśnickiej do Centrum Handlowego M1i pętli Franowo.
Długość trasy wyniesie około 2500 m, w tym połowa wzdłuż osiedli mieszkaniowych przebiegać będzie w tunelu. Perony będą miały długość 45-60 m. Przystanki na trasie: Os. Lecha, ul. Piaśnicka, ul. Kurlandzka, Centrum Handlowe M1, ul. Szwajcarska, pętla Franowo.
Oprócz samej trasy wykonawca w ramach inwestycji wyburzy wiadukt Chartowo i postawi tutaj zupełnie nowy obiekt. Prace z tym związane mają przebiegać tak, by kierowcy zawsze mogli się poruszać choć jedną nitką drogi. Nowy wiadukt zostanie całkowicie ukończony prawdopodobnie dopiero w 2013 roku.
Budowa skomplikuje niewątpliwie komunikację samochodową i tramwajową w rejonie inwestycji. Wykonawca i inwestor muszą uzgodnić organizację ruchu z Zarządem Dróg Miejskich i Zarządem Transportu Miejskiego. Na życzenie ZTM przynajmniej do połowy roku ma być utrzymany ruch tramwajowy na pętli Lecha. Spółka Infrastruktura planuje cykl konsultacji na ten temat z mieszkańcami osiedli na górnym tarasie Rataj.

x

Zobasz także

Brama na Euro otwarta

To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent ...

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...