Ukraina

Poznań Główny City Center

Poznań Główny City Center – taką nazwę otrzyma Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Poznaniu. Inwestor – PKP SA i spółka TriGranit poinformowały o tym na spotkaniu z dziennikarzami. W trwającym przeszło miesiąc konkursie internetowym wzięło udział ponad 30 tysięcy głosujących. Powstające na terenie dworca kolejowego nowe centrum ma połączyć dworce PKP, PKS, przystanek PST oraz wiele usług dla podróżnych i mieszkańców Poznania. Inwestorzy zaproponowali uczestnikom konkursu wybór nazwy spośród kilku propozycji, a także możliwość stworzenia własnych. Wśród gotowych nazw znalazły się takie, jak Poznań Główny, Poznań Express, Brama Poznańska i Port Poznański. Internauci proponowali też nazwy: Dworzec Centralny w Poznaniu, Poz Center, Poznań Nowy Główny, a także nawiązujące do gwary: Poznań Bana, Kolejorz Poznań City Tey, Pyrlandia City Center.

Dynamika i nowoczesność

Ostatecznie inwestorzy po wielu konsultacjach zdecydowali się na Poznań Główny City Center.
– Jest to dobra, dynamiczna nazwa, która dobrze wpisuje się w kontekst miejsca, w jego tradycję, historię miasta i przyzwyczajenia poznaniaków – tłumaczył Tomasz Lisiecki, prezes TriGranit Development Polska podczas śniadania prasowego. – To ma być główne miejsce centrum Poznania, miejsce spotkań.
TriGranit nawiązuje tym samym również do nazw obiektów budowanych w centrach innych miast, między innymi w Krakowie i Katowicach.
Z jednej strony pod taką nazwą od lat funkcjonuje dworzec kolejowy PKP. Mieszkańcy i pasażerowie są do tej nazwy przyzwyczajeni, a wybierając się w podróż mówią ,,idę na dworzec Poznań Główny”. I tak nadal będzie nazywał się dworzec kolejowy. Drugi człon nazwy wskazuje, że podróżni i goście mogą stamtąd wszędzie dotrzeć, a pod jednym dachem zgromadzono wiele funkcji. Obiekt ma spełniać oczekiwania XXI wieku, dysponuje najnowocześniejszą, przyjazną klientowi technologią, zaoferuje czyste, zadbane, estetyczne i bezpieczne środowisko do robienia zakupów.

60 tys. m kw. komercji

Poznań Główny City Center utworzy nowoczesny kompleks urbanistyczny, pełniący funkcję handlową, rozrywkową, rekreacyjną, usługową i hotelową oraz komunikacyjną. Jest to kolejny etap realizacji planu zagospodarowania centrum miasta i kreowania jego nowego oblicza, w którym uczestniczą spółki PKP SA oraz TriGranit Development Corporation.
Całkowita powierzchnia wynajmu wyniesie około 60 tys. m kw. Prawie 58 tys. metrów znajdzie się w galerii, a 2700 m kw. to powierzchnie biurowe i komercyjne w hali dworca. Jak informuje prezes Lisiecki inwestor podpisał już listy intencyjne na wynajęcie prawie 60 proc. powierzchni. W centrum znajdą się m. in.: SuperPharm, Saturn, CCC, H&M, Diverse, Reserved, New Yorker, Traffic Club, KappAhl, Topshop Topmen, American Eagle, Terranova, Rossmann, Sephora, Douglas. Będą drogerie, jubilerzy, sklepy z zabawkami. Gastronomię reprezentować będą 3 restauracje, 30 kawiarni, lodziarni i pijalni czekolady oraz 15 lokali typu bar fast-food – zlokalizowane na dwóch osobnych food courtach. Prowadzone są rozmowy z dwoma operatorami supermarketu (m. in. z Poznania).
Oprócz tego przewidywane jest też miejsce pod ekspozycję zabytkowych pojazdów z poznańskiego Muzeum Motoryzacji oraz pojazdów znajdujących się w posiadaniu kolekcjonerów zrzeszonych w Automobilklubie Wielkopolskim. Będzie też Centrum Informacji Miejskiej, które znajdzie się w Nowym Dworcu PKP. Obok powstanie parking typu ,,parkuj i jedź” z ponad 1400 miejscami.

Budują fundamenty

Od czerwca przy Moście Dworcowym trwają prace fundamentowe pod nowy dworzec, który ma powstać do maja 2012 r. To pierwszy etap inwestycji. Jest on realizowany w oparciu o dwa pozwolenia na budowę. W tej chwili inwestor posiada zezwolenie na budowę fundamentów. Ze względu na czas, w jakim inwestor musi zrealizować obiekt zrezygnowano z wyboru generalnego wykonawcy, lecz wyłaniani są wykonawcy poszczególnych segmentów obiektu. Część fundamentową wykonuje Przedsiębiorstwo Robot Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia.
– Zależało nam na zaangażowaniu firmy mającej doświadczenie w realizacji prac przy aktywnym ruchu kolejowych – mówi prezes Lisiecki.
1 lipca złożono do wojewody wniosek o pozwolenie na budowę budynku dworca. Urząd ma 2 miesiące na wydane decyzji, choć wojewoda zadeklarował, że urzędnicy postarają się to zrobić w ciągu miesiąca. Tymczasem poznański Pekabex-Bet z ulicy Szarych Szeregów już produkuje elementy prefabrykowane budynku dworcowego i w związku z tym poszukuje dodatkowych pracowników. Firma zajmie się też montażem. Równocześnie prowadzona jest procedura wyłaniania wykonawcy galerii handlowej.
– Budowa fundamentów pod budynkiem dworca to około 25-30 procent całości inwestycji. Z tym uporamy się do jesieni, wtedy na placu pojawią się gotowe prefabrykaty i elementy konstrukcji – tłumaczył Jacek Schumacher, menadżer projektowania TriGranit.

W sierpniu spodziewane jest uzyskanie od wojewody wielkopolskiego pozwolenia na budowę, co umożliwi wjechanie na plac budowy ciężkiego sprzętu i dźwigów. Będzie to się wiązało z pewnymi utrudnieniami w ruchu pociągów, choć cała inwestycja ma być realizowana głównie w nocy, kiedy ruch pociągów jest mocno ograniczony.
Prezes Tomasz Lisiecki potwierdził uroczystość wmurowania kamienia węgielnego, którą zaplanowano na połowę września.
Chcemy wykonać sto portretów pasażerów spotkanych na dworcu na tle starego budynku i umieścić je na pamiątkę w tubie wraz z aktem erekcyjnym – zapowiada Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy TriGranit.
Na zlecenie inwestora firma Tebodin projektuje nowy układ drogowy w obrębie inwestycji, który nie tylko zapewni obsługę komunikacyjną powstającego kompleksu, ale również otworzy dla inwestycji duży obszar miasta. Inwestor planuje uzyskanie pozwolenia na niego do końca roku. Jak stwierdza Jacek Schumacher drogi docelowe nie są niezbędne dla rozpoczęcia funkcjonowania nowego dworca PKP. Dla samochodów będzie on w pierwszym okresie dostępny ze starego placu dworcowego, a dla pieszych z nowej kładki wychodzącej z Mostu Dworcowego.
W drugim etapie inwestycji powstanie centrum handlowe dla blisko 240 najemców i dworzec autobusowy, które będą połączone z dworcem kolejowym. Zakończenie tych prac planowane jest na drugą połowę 2013 r.

Zagospodarowanie większego terenu

– Zintegrowane Centrum Komunikacyjne to tylko 5-6 hektarów, natomiast wolne tory zajmują ponad 120 hektarów – zauważa Roman Biniszkiewicz, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA w Poznaniu.Poznań Główny City Center to pierwsza ważna budowa, która otwiera pole inwestycyjne na terenie wolnych torów. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na wyłonienie autora koncepcji zagospodarowania urbanistycznego tego fragmentu miasta. Do 12 sierpnia czekamy na oferty od firm architektonicznych.
W pierwszym etapie zostanie wybranych kilka firm, które zostaną poproszone o złożenie ofert cenowych. O wyborze projektanta zadecyduje najkorzystniejsza cena. Koncepcja powinna powstać do końca przyszłego roku. Na jej podstawie urbaniści będą mogli opracowywać miejscowe plany zagospodarowania.
Równocześnie na terenie dworcowym kończą się prace przy renowacji budynku Dworca Letniego. Gotowy jest już peron o długości 350 m, który obsłuży wszystkie pociągi. Uroczystość otwarcia dworca zaplanowano na 30 sierpnia, wraz z otwarciem dworca w Luboniu, który również jest remontowany. Dworzec Letni w całości zostanie wynajęty jednemu z kolejowych operatorów przewozowych.
PKP chcą również opracowania planu miejscowego na nowe zagospodarowanie ulicy Dworcowej, która powinna zmienić charakter. Ponieważ ruch samochodowy do nowego dworca i galerii handlowej będzie kierowany z innej strony, ulica Dworcowa powinna stać się – zdaniem przedstawicieli PKP – głównie pieszą aleją z mocno ograniczonym ruchem pojazdów.

x

Zobasz także

Brama na Euro otwarta

To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent ...

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...