Ukraina

Umowa na przedłużenie PST podpisana

Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 oraz Wiesław Nowak, prezes ZUE SA z Krakowa podpisali umowę na przedłużenie PST do Dworca Zachodniego. – Cieszę się, że po pewnym falstarcie możemy podpisać umowę na przedłużenie Szybkiego Tramwaju do dworca, oczekiwane przez mieszkańców – stwierdził wiceprezydent Mirosław Kruszyński. – Chcieliśmy zdążyć z tą inwestycją na Euro, ale nie udało się. Teraz mamy umowę za rozsądną cenę.
Za dwa tygodnie wykonawca przejmie plac budowy. Budowa rozpocznie się przy dworcu kolejowym. Na początku usuwane będą kolizje z infrastrukturą kolejową.
– Inwestycja jest skomplikowana, bo wprowadzamy tramwaj na tereny kolejowe – mówi prezes Wiesław Nowak.
Ten etap prac ma zakończyć się do 30 listopada. Podróżni korzystający z Dworca Zachodniego muszą w tym czasie liczyć się z pewnymi utrudnieniami. Zgodnie z umową cała inwestycja ma być gotowa do końca 2012 r. Jej przebieg trzeba będzie skoordynować z innymi pracami prowadzonymi w tym rejonie, jak przebudowa infrastruktury drogowej przy Kaponierze.
Czy miasto nie ma poczucia porażki, że inwestycja nie będzie gotowa na Mistrzostwa Europy, jak zakładano?
– Chcieliśmy to zrobić, ale nie za wszelką cenę – odpowiada wiceprezydent Kruszyński. – Poprzednie oferty grubo przekraczały możliwości miasta i kalkulacje. Teraz okazało się, że można zrobić taniej.
Wartość podpisanej dziś umowy opiewa na 94 mln zł brutto. Tymczasem w pierwszym przetargu, gdzie podstawowym warunkiem było wybudowanie linii do maja 2012 r., najtańsza oferta opiewała na 125 mln zł. Wobec tego miasto tamten przetarg unieważniło i rozpisało nowy z nowymi warunkami, wydłużając termin do końca roku.
Skąd takie różnice w ofertach? Jak ocenia prezes Wiesław Nowak uprzednie warunki były bardzo drastyczne i większe było ryzyko związane z realizacją, dlatego kalkulacje były wyższe. Termin realizacji był praktycznie nie do wykonania. Dlatego oferenci brali pod uwagę konieczność płacenia kar umownych.
Inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy europejskich kwotą prawie 42,8 mln zł zgodnie z umową podpisaną 22 grudnia 2010 r.
Nowa trasa będzie prowadziła od rejonu nad ulicą Libelta, wzdłuż ul. Roosevelta przez rondo Kaponiera do Dworca Zachodniego. Za nim powstanie pętla tramwajowa do ul. Głogowskiej. Długość trasy to około 2000 m, długość peronów 60 m. Tramwaj będzie miał przystanki przy rondzie Kaponiera i na Dworcu Zachodnim (peron 7).
– Zbudowanie węzła transportowego zapewni lepszy komfort podróżnym, umożliwi szybkie przesiadki – podkreśla wiceprezydent Kruszyński.
Krakowski ZUE uczestniczy w konsorcjum z firmą Bilfinger w budowie trasy tramwajowej na Franowo. Jak ocenia prezes Infrastruktury Andrzej Nowakowski prace idą w bardzo dobrym tempie. Te doświadczenia dobrze wróżą też budowie PST. Firma wybuduje też zajezdnię tramwajową na Franowie dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

x

Zobasz także

Brama na Euro otwarta

To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent ...

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...