Ukraina

Nie wszystko wybudujemy

Ani przedłużenie linii tramwajowej z pętli Zawady do stacji Poznań Wschód, ani modernizacja hali Arena, ani budowa zachodniego odcinaka III ramy komunikacyjnej nie zostaną zrealizowane przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Władze Poznania wycofały je z rozporządzenia w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012. – Wpisanie inwestycji do rozporządzenia w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 nie stanowi żadnej promesy przyznania pieniędzy z budżetu państwa na te przedsięwzięcia. Umieszczenie tam inwestycji oznacza jedynie szczególny tryb jej realizacji – wyjaśnia Anna Szpytko, rzecznik prasowy prezydenta Poznania.Poznań wnioskował o wykreślenie jednych, wpisanie nowych i zmianę nazw kilku przedsięwzięć Euro 2012. Tak zresztą robią także pozostali gospodarze turnieju. Jednym słowem: miasta-gospodarze Euro racjonalizują programy przygotowań do Euro. Poznań wystąpił o wykreślenie wspomnianych inwestycji, co wynika z naszego Wieloletniego Planu Inwestycyjnego. Nie oznacza to utraty żadnych środków.

Franowo zamiast Dworca Wschodniego

W uchwalonym Wieloletnim Programie Inwestycyjnym miasta Poznania na lata 2009-2013 realizacja linii tramwajowej z pętli Zawady do stacji Poznań Wschód wykracza poza rok 2012. Jest to spowodowane koniecznością zbilansowania całego budżetu miejskiego na najbliższe lata. Realizacja zadania jest pewna z uwagi na przyznane środki finansowe z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w kwocie ok. 27 mln zł (całość inwestycji to 112 mln zł) i podpisanie preumowy z marszałkiem województwa wielkopolskiego.
– Z pewnością nowy odcinek torowiska będzie służył mieszkańcom Poznania i okolic, lecz jego funkcjonowania (nawet w ograniczonym zakresie) w czasie Mistrzostw Europy nie można teraz przesądzić, dlatego nie powinno znajdować się w rozporządzeniu w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 – czytamy w uzasadnieniu władz miasta. Ich zdaniem funkcję punktu przesiadkowego (wraz z parkingiem) na planowanej nowej pętli tramwajowej przy Dworcu Wschodnim dla kibiców UEFA EURO 2012 przybywających do Poznania drogą krajową nr 5 będzie można zastąpić inną lokalizacją o podobnych właściwościach na przykład pętlą tramwajową przy ulicy Warszawskiej lub nową pętlą na Franowie.

W Arenie nie będzie strefy kibica

Brak gwarancji finansowych na pokrycie kosztów modernizacji hali Arena sprawia, że przedsięwzięcie to najprawdopodobniej nie zostanie ukończone do czasu rozpoczęcia turnieju EURO 2012.
Strefa dla fanów, która pierwotnie miała znajdować się w Arenie, zostanie zlokalizowana na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Miejsce to będzie mogło pomieścić wielokrotnie większą liczbę kibiców – także w halach i pawilonach – a jego lokalizacja w ścisłym centrum miasta, wyposażenie i infrastruktura zostały doskonale ocenione przez uczestników Międzynarodowej Konferencji Klimatycznej ONZ, która odbyła się tu w grudniu 2008 r.
MTP będą jedną z dwóch stref dla fanów w Poznaniu. Druga, zdecydowanie bardziej kameralna, znajdować się będzie na Placu Wolności.
– Dwie strefy do publicznego oglądania meczów EURO 2012 w zupełności wystarczą, by pomieścić wszystkich chętnych. Wobec przedstawionych powyżej faktów rezygnacja z Areny w niczym nie zakłóci organizacji EURO w Poznaniu – przekonują gospodarze miasta.

Marcelin zastąpi III ramę

Bardzo szeroki zakres projektu „Budowa III ramy komunikacyjnej – odcinek zachodni od ulicy Dąbrowskiego do ulicy Głogowskiej” sprawił, że zadanie to nie zostanie w całości zrealizowane do czasu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Główną przeszkodą, jaka hamuje realizację inwestycji, jest zapewnienie finansowania. Według szacunkowych obliczeń dokonanych przez Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu cały zachodni odcinek III ramy komunikacyjnej razem z węzłami oraz pozostałą infrastrukturą to koszt 1.910 mln złotych.
Jest to kwota – zdaniem władz – która obecnie nie może zostać zbilansowana w ramach budżetu miasta oraz Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2009-2013. Miasto podejmuje starania w celu zrealizowania tego projektu pozyskując środki pieniężne do budżetu miasta ze sprzedaży gruntów lub z partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwotnie miasto planowało współfinansować projekt ze środków Unii Europejskiej, o które Poznań mógłby wnioskować licząc na zaliczenie III ramy – odcinek zachodni, do kategorii dróg krajowych. Niestety planowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad układ dróg krajowych 5 i 11 omija Poznań i jako zarządca dróg tracimy możliwość zbilansowania budżetu tego zadania właśnie w ten sposób.
Alternatywą dla III ramy-odcinka zachodniego będzie gruntowna modernizacja już istniejących dróg w rejonie Marcelina, tj. ulic: Bukowskiej, Bułgarskiej i Grunwaldzkiej. Realizacja tych inwestycji, zaplanowana w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym na lata 2009-2013, ma zapewnione finansowanie i zakończy się do czerwca 2012 roku. Wykonanie tych zadań spowoduje znaczące polepszenie przepustowości dróg dojazdowych do lotniska, stadionu oraz autostrady, co w zupełności wystarczyć ma do obsługi ruchu generowanego podczas mistrzostw UEFA EURO 2012.
Istotnym ułatwieniem dla podróżujących samochodami będzie też wybudowanie zachodniej obwodnicy Poznania w ramach drogi ekspresowej S11 (zadanie realizowane przez GDDKiA) oraz zmodernizowanie drogi wojewódzkiej 307 od granic miasta do tej obwodnicy (zadanie realizowane przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich). Będzie to alternatywna droga (równoległa do planowanej III ramy i leżąca w niedużej od niej odległości) łącząca autostradę A2 z lotniskiem Ławica i stadionem miejskim (poprzez planowaną obwodnicę Poznania, zmodernizowaną drogę wojewódzką 307 oraz dalej ulicę Bukowską). Nadal jednak najkrótszym połączeniem autostrady i stadionu będzie zmodernizowana ulica Głogowska (koniec modernizacji maj 2009) oraz odnowione drogi prowadzące dalej do ulicy Bułgarskiej.
– Przygotowywany powyżej zakres modernizacji sieci drogowej w Poznaniu, nawet bez wybudowania zachodniego odcinka III ramy komunikacyjnej, będzie znaczącym usprawnieniem przepustowości dla codziennego ruchu samochodowego oraz podczas wielkich imprez masowych np. UEFA EURO 2012 – twierdzi zarząd. – Powyższe argumenty pozwalają wycofać projekt budowy zachodniego odcinka III ramy komunikacyjnej bez szkody dla sprawnego zorganizowania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
Władze Poznania zapewniają, że nadal będą czynić starania, by przy sprzyjających warunkach finansowo-organizacyjnych realizować budowę III ramy komunikacyjnej, ale nie mając pewności, czy zdąży się przed EURO, chcą skoncentrować się na realizacji tych inwestycji, których wykonanie nie jest w żaden sposób zagrożone, a które zrealizują zadania komunikacyjne przypisane do tej pory III ramie.

x

Zobasz także

Brama na Euro otwarta

To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent ...

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...