Finansowanie pomostowe

Rowery 4. i 5. generacji

Jest chętny na zarządzanie Poznańskim Rowerem Miejskim i uruchomienie systemu czwartej generacji, czyli rowerów bezstacyjnych – donosi biuletyn poznan.pl

Do końca 2022 roku operatorem prawdopodobnie będzie Nextbike Poznań Sp. z o.o. W ciągu najbliższych czterech sezonów liczba rowerów zwiększy się o blisko siedemset. Pojawią się też pierwsze sztuki rowerów piątej generacji ze wspomaganiem elektrycznym. Otwarto oferty przetargowe dotyczące „uruchomienia systemu rowerów publicznych w Poznaniu oraz zarządzania i utrzymania tego systemu w okresie od dnia uruchomienia do 31.12.2022 r.”. Jedyną firmą, która złożyła aplikację jest Nextbike, firma, która od początku istnienia, tj. od sześciu lat, obsługuje system rowerów miejskich w Poznaniu.

Za kwotę 31 mln będzie utrzymany dotychczas funkcjonujący systemu oraz uruchomiony zostanie systemu 4 generacji. Ten ostatni będzie bezstacyjny z wirtualnymi strefami wypożyczeń i zwrotów na terenie całego miasta. Będzie możliwość pozostawienia pojazdów w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wirtualne stacje, w których użytkownicy będą mogli zwracać rowery będą zlokalizowane w sąsiedztwie obecnych stacji oraz w nowych miejscach, w których brakuje stacji trzeciej generacji.

Rowery czwartej generacji mają posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące. Będą także wyposażone w system komputerowy, przy pomocy którego odbywać się będzie wypożyczenie i zwrot, będzie to również możliwe przy pomocy aplikacji mobilnej. Zgodnie z przetargiem w przyszłym roku pojawi się 435 takich rowerów, a w następnych latach przybędzie ich 261.

Dodatkiem specjalnym będzie, możliwość wypożyczania rowerów elektrycznych, czyli rowerów piątej generacji. Dostępnych będzie 30 takich pojazdów. Zmianą, w porównaniu z poprzednimi latami, i warunkiem korzystania od 2019 roku z systemu PRM, będzie utrzymanie stanu konta użytkownika na poziomie minimum 20 zł, obecnie jest to 10 zł. Nie zmieni się natomiast bezpłatny czas korzystania z roweru – 20 minut. Część stacyjna systemu rowerów miejskich uruchomiona zostanie 1 marca 2019 roku, natomiast system czwartej generacji 120 dni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż 1 marca.

Standardem, który po raz pierwszy zastosowano w zeszłym roku, będzie przedłużenie sezonu wypożyczeń. Przyszły sezon będzie mógł zostać przedłużony maksymalnie o jeden miesiąc, natomiast od 2020 roku będą to już trzy dodatkowe miesiące. W praktyce może się więc okazać, że sezon rowerów miejskich w Poznaniu będzie trwał cały rok.

Źródło i fot. Poznan.pl

x

Zobasz także

Mickiewicza – jednokierunkowa

Jeden kierunek ruchu, zmiana sposobu parkowania i wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości „Tempo 30”. Między innymi ...

Unii Lubelskiej z tramwajem

Podpisano umowę z wykonawcą rozbudowy ul. Unii Lubelskiej z nową trasą tramwajową. Za półtora roku ...

Zamiast 18 dołków – las

Prezydent Poznania podjął decyzję o zalesieniu działki pomiędzy ulicami Słupską, Polanowską i Białoborską w Krzyżownikach. ...

Bloki w ogrodzie karmelitów

Miejscowe plany dla rejonu Ogrodu Jordanowskiego przy ul. Solnej, dla terenów na Umultowie i dla ...

Most Lecha z konstrukcją

Prace były związane z montażem stalowej konstrukcji północnej nitki mostu Lecha. Zamontowano wszystkie wielkogabarytowe segmenty. ...