Ukraina

Zdążymy przed Euro

Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transporty miejskiego musi być zrealizowana do maja 2012 roku, bo do tego Poznań jako miasto-gospodarz mistrzostw zobowiązał się w umowie z UEFA – stwierdza Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Te newralgiczne inwestycje to linia tramwajowa na Franowo, przedłużenie PST do dworca PKP oraz modernizacja i rozbudowa ul. Grunwaldzkiej wraz z torowiskiem.
– Linia na Franowo wbrew pozorom jest ważna, bo przy centrach handlowych mają być parkingi park&ride dla zmotoryzowanych i stamtąd muszą sprawnie dojechać na stadion i do centrum. Także tory na Grunwaldzkiej muszą być przebudowane – stwierdza dyrektor Rusak. I dodaje, że ponad rok trwały potężne prace projektowe nad rozbudową infrastruktury drogowej, co dla mieszkańców – mających zastrzeżenia do tempa realizacji prac – jest niewidoczne.
Ze względu na usytuowanie stadionu miejskiego

nieodzowna jest modernizacja ul. Grunwaldzkiej.

Projekt ten podzielono na dwa etapy. Pierwszy obejmuje wymianę torowiska od ul. Roosevelta do ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego wraz z przebudową tego węzła oraz na odcinku od ul. Bułgarskiej do 50 m przed skrzyżowaniem z ul. Smoluchowskiego. Drugi etap to wykonanie wiaduktów tramwajowych i drogowych nad skrzyżowaniem z planowaną III ramą komunikacyjną w tym miejscu, przebudowa torowiska wraz z budową zintegrowanej pętli autobusowo-tramwajowej na Junikowie z obiektem obsługi podróżnych oraz równoległa rozbudowa ulicy Grunwaldzkiej do układu 2-jezdniowego na tym odcinku (z zachowaniem wydzielonego torowiska).
Przedsięwzięcie to ma już wydane decyzje środowiskowe oraz lokalizacyjne. Do końca stycznia Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 odpowiedzialnej z ramienia miasta za realizacje inwestycji, spodziewa się otrzymać decyzję o pozwoleniu na realizację I etapu. Zakończenie postępowania przetargowego i wybór wykonawcy robot ma nastąpić do końca marca. Roboty rozpoczęłyby się wówczas na przełomie kwietnia-maja i potrwały rok. Do końca marca inwestor spodziewa się uzyskać pozwolenie na budowę II etapu, ale jeszcze do końca stycznia ogłosi przetarg na wykonawstwo i również wiosną chce rozpocząć prace.
Inwestorzy podkreślają duże zrozumienie mieszkańców ul. Grunwaldzkiej dotyczące wywłaszczeń związanych z rozbudową ulicy. Trzeba będzie wyburzyć 5 domów, ale 10 domów uratowano zmniejszając rozmiar inwestycji do 2 pasów na każdej jezdni.
Całkowity koszt projektu szacowany jest na 181 mln zł. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko miasto otrzymać ma około 74 mln zł dofinansowania. W tej chwili nie ma pewności co do 34 mln zł potrzebnych na część drogowa projektu. O ich przeznaczeniu zdecydują radni pracujący wciąż nad budżetem miasta.

Skrzyżowanie czy wiadukt?

Od kilku tygodni trwają też w Poznaniu dyskusje czy należy od razu budować wiadukt w miejscu przyszłego skrzyżowania Grunwaldzkiej z III ramą komunikacyjną. Przeciwnicy argumentują, że jest to marnotrawstwo pieniędzy, bo nie wiadomo czy kiedykolwiek III rama powstanie, gdyż nie ma na nią środków. Natomiast spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 zleciła ekspertom z Politechniki Poznańskiej wykonanie opracowania, którego celem było wskazanie najkorzystniejszego wariantu przebudowy ul. Grunwaldzkiej, opartego na wielokryterialnej ocenie rozważanych wariantów.
Wariantem, który zajął pierwsze miejsce w rankingu według zagregowanego modelu preferencji był wariant z realizacją dwupoziomowego węzła nad III ramą, dlatego też autorzy analizy rekomendowali ten wariant jako ostateczny wybór.
Autorzy opracowania dokonali również szacunkowego porównania kosztów dla wariantu węzła dwupoziomowego z projektowaną III ramą wraz z wiaduktami i skrzyżowaniem z wyspą centralną oraz wariantu skrzyżowania skanalizowanego jednopoziomowego z torowiskiem po istniejącym śladzie. Po podliczeniu wszystkich kosztów robót budowlanych brutto i netto, kosztów VAT do odzyskania i wartości dofinansowania z POIiŚ koszt realizacji węzła dwupoziomowego wyniesie 20.740 tys. zł. Dla skrzyżowania jednopoziomowego koszty te określono na 18.114 tys. zł. Przy wyborze wariantu drugiego, jeżeli w przyszłości trzeba będzie wybudować wiadukt, wówczas wybudowane obecnie torowisko trzeba będzie całkowicie rozebrać i zbudować od nowa. Wtedy też budowa nowego węzła nie będzie mogła być współfinansowana ze środków UE POIiŚ, gdyż program kończy się w 2015 r. Koszt realizacji wariantu 1 w przyszłości bez dofinansowania wyniesie 30.240 tys., a nie jak obecnie 20.740 tys. zł.

Wybór wykonawcy

Przedłużenie PST i trasa na Franowo mają już pozwolenia na budowę i inwestor przeprowadza wybór wykonawcy. W sprawie PST zakończono I etap i inwestor wysłał do 6 przedsiębiorstw zaproszenie do przedstawienia ofert końcowych. Prezes Nowakowski spodziewa się, że jeśli nie będzie protestów, to wykonawca będzie wyłoniony do końca marca, a w razie oprotestowania – miesiąc później. I deklaruje, że wykonanie inwestycji nie jest zagrożone.
W sprawie realizacji trasy na Franowo 5 przedsiębiorstw uczestniczących w pierwszej fazie przetargu złożyło protest zarzucając, że w podanym przez inwestora czasie zadania nie da się wykonać. Krajowa Izba Odwoławcza protest jednak oddaliła argumentując, że skoro firmy te zgłosiły się do przetargu, to akceptowały postawione warunki. Inwestor o oferty wystąpił do 9 konsorcjów i do końca lutego planuje rozstrzygnąć przetarg.
Infrastruktura Euro Poznań 2012 prowadzi także budowę Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego. Przekazano już plac wykonawcy palowania terenu pod budowę, którym został Energopol 7 ze Szczecina. W ciągu 105 dni ma on wykonać 520 pali. Inwestor kończy też ustalanie warunków do ogłoszenia przetargu na wykonawcę samego budynku.

Po Euro

Jak już wiemy nie wszystkie planowane wcześniej roboty drogowe zostaną zrealizowane przed Euro 2012. Po tym wydarzeniu modernizowane będą tory tramwajowe w ulicach: Przybyszewskiego, Reymonta i Hetmańskiej. Na później odłożono też rozbudowę ul. Dąbrowskiego, której realizację miasto rozważa w partnerstwie publiczno-prywatnym.
– Projekty są stale przygotowywane i jeśli zostaną ogłoszone nowe nabory projektów o dofinansowanie unijne, musimy być przygotowani – zapewnia dyrektor Rusak z ZTM.

Na zdjęciu – przed Euro musi być przebudowane rondo Jana Nowaka-Jeziorańskiego

x

Zobasz także

Brama na Euro otwarta

To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent ...

29 maja nowy Poznań Główny czeka na pierwszych pasażerów

W rekordowo krótkim czasie, bo po zaledwie dziesięciu miesiącach budowy, mieszkańcy Poznania i pasażerowie kolei ...

Salut wodny nad drogą kołowania

Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica ...

Dworzec na ostatniej prostej

Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit ...

Początek odbiorów na Dworcu Głównym

Do 10-15 maja budynek nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny powinien mieć już pozwolenie na ...