Ukraina

Inwestycje na Ratajach

Ponad pół miliarda złotych – to wartość miejskich inwestycji w rozwój i modernizację transportu na Ratajach, Chartowie i Żegrzu.

Niemal 50 mln zł Miasto przeznaczyło na przedsięwzięcia służące czynnemu wypoczynkowi na osiedlach ratajskich, a kolejnych kilkanaście milionów zainwestowało tam w oświatę.

SETKI MILIONÓW

Największą zrealizowaną w ostatnich latach inwestycją w tej części Poznania jest przebudowa Estakady Katowickiej. Jej realizacja zakończyła się dwa miesiące przed planowanym terminem. O około 100 mln niższy od przewidzianego w wieloletniej prognozie finansowej okazał się też koszt przedsięwzięcia, który ostatecznie zamknął się w kwocie niespełna 161 mln zł. Na przebudowę Estakady Miasto pozyskało dofinansowanie z budżetu państwa w wysokości niemal 47 mln zł. Otwarcie obiektu miało miejsce w listopadzie ubiegłego roku.

– Pokazujemy, że można sprawnie realizować również tak duże inwestycje. To jest zaprzeczenie tego, co widzieliśmy np. na Kaponierze – mówił podczas otwarcia estakady Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

W czerwcu ubiegłego roku Miasto uzyskało unijne wsparcie w wysokości niemal 57 mln zł na przebudowę trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj oraz budowę trasy do pętli Falista. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 180 mln zł. Za tę kwotę powstanie trasa tramwajowa o nowoczesnych parametrach technicznych i technologicznych, zapewniających m.in. trwałość, stabilność, ograniczenie emisji drgań i hałasu. Poprawi się komfort podróżowania oraz bezpieczeństwo. Projekt uwzględnia też dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych. Obecnie trwają procedury przetargowe dla tej inwestycji.

– Budowa nowego odcinka trasy lepiej skomunikuje z resztą miasta duże osiedla przy ul. Falistej i Unii Lubelskiej. Liczymy na to, że dzięki niemu więcej osób będzie chciało korzystać z transportu publicznego. Za sprawą realizacji tego projektu zwiększy się też atrakcyjność terenów inwestycyjnych w tym rejonie – podkreśla prezydent Jacek Jaśkowiak.

Kolejna duża inwestycja po tej stronie Warty to przebudowa ronda Rataje. Celem jest poprawa funkcjonowania całego układu komunikacyjnego w obrębie ronda. Dzięki planowanemu wydzieleniu torowiska tramwajowo-autobusowego zyskają pasażerowie komunikacji miejskiej. Dzięki korekcie układu drogowego łatwiej po rondzie poruszać się będzie kierowcom. Poprawi się też bezpieczeństwo oraz komfort pieszych i rowerzystów. Na realizację inwestycji miasto uzyskało pod koniec ubiegłego roku dofinansowanie unijne w wysokości ponad 103 mln zł. Przebudowa potrwa do października 2021 roku.

Wcześniej, bo już w czerwcu tego roku zakończy się rozbudowa ulicy Folwarcznej, od ul. Szwajcarskiej do ul. Stalowej, oraz ul. Stalowej na odcinku od ul. Folwarcznej do ul. Piwnej, a także przebudowa skrzyżowania ul. Stalowej, Piwnej i Kobylepole. Wartość tej inwestycji przekracza 29,6 mln zł.

DLA PIESZYCH, ROWERZYSTÓW I KIEROWCÓW

Liczą się jednak nie tylko największe i najdroższe inwestycje. Równie ważne są te mniejsze, które potrafią skutecznie zlikwidować niedogodności i ułatwić życie oraz przemieszczanie się po mieście.

Poznań, stawiając na transport zbiorowy, musi dbać o jego infrastrukturę i dokonywać niezbędnych remontów. To dlatego w październiku 2016 roku za 1,6 mln zł wyremontowano odcinki trasy tramwajowej od przystanku Polanka do os. Lecha. W sierpniu 2017 roku zakończyła się warta 11,5 mln zł wymiana wszystkich zwrotnic tramwajowych na rondzie Starołęka od strony ronda Rataje i ronda Żegrze, a także remont torowiska i sieci trakcyjnej na ulicy i moście Królowej Jadwigi. W kwietniu zakończą się remonty przejazdów na ul. Bobrzańskiej i Wiatracznej oraz na ul. Zamenhofa – przy ul. Piłsudskiego, Obrzyca oraz os. Jagiellońskim. W czerwcu zaś zakończy się modernizacja torowiska na ulicy Hetmańskiej – od ronda Starołęka do ul. Dolna Wilda. Koszt prac to 8,5 mln zł.

Pasażerowie komunikacji zbiorowej po wyjściu z tramwaju czy autobusu stają się pieszymi. Z myślą o nich za 2 mln zł wybudowano w październiku ubiegłego roku przejście dla pieszych w rejonie przystanku Żegrze II. W czerwcu 2017 roku z pomocą SM Osiedle Młodych uruchomiono sygnalizację świetlną przez ulicę Chartowo, w okolicy ul. Bliźniąt, w listopadzie na os. Rusa wybudowano nowe chodniki, a na koniec roku na ul. Piłsudskiego stworzono rowerowe objazdy przystanków.

Wcześniej, bo w 2015 roku, wyremontowano chodnik na ul. Wyzwolenia, ul. Bobrzańskiej oraz wybudowano chodnik na os. Piastowskim. W 2016 roku wyremontowano nawierzchnię ul. Serafitek i Kurlandzkiej. Na ul. Piłsudskiego wyznaczono z kolei przejście dla pieszych i przejazd rowerowy z zamontowaniem tzw. poduszek berlińskich, co ma poprawić bezpieczeństwo. Nowe, dodatkowe miejsca parkingowe pojawiły się natomiast na os. Orła Białego.

Jeszcze w tym roku przebudowana zostanie droga w ciągu ul. Szwajcarskiej, która ma umożliwić bezkolizyjny wyjazd karetek oraz autobusów od strony Szpitala im. J. Strusia, a na ul. Zamenhofa, przy skrzyżowaniu z ul. Obrzyca, pojawi się sygnalizacja świetlna. W IV kwartale zakończą się prace związane z budową traktów pieszo-rowerowych, które połączą Rataje-Park z Maltą i Wartą oraz ulicą Jana Pawła II. Koszt to niemal 3 mln zł.

Na rok 2019 zaplanowano zakończenie wartej 5,4 mln zł przebudowy skrzyżowań ulic Chartowo/Wiatraczna oraz Żegrze/Bobrzańska. Za podobną kwotę powstanie też rondo na skrzyżowaniu Kurlandzkiej i Wiatracznej. 4 mln zł kosztować będzie planowany również na przyszły rok remont przejścia podziemnego w ciągu ul. Milczańskiej, pod ul. B. Krzywoustego. W październiku 2020 roku ma się zakończyć z kolei budowa nowego wiaduktu w ciągu ul. Kurlandzkiej, której koszt to niemal 16 mln zł.

DLA UCZNIÓWI PRZEDSZKOLAKÓW

Dzięki inwestycjom w infrastrukturę oświatową Rataj, Chartowa i Żegrza poprawiły się warunki nauki uczniów tamtejszych szkół i dzieci uczęszczających do przedszkoli.

Największą inwestycją w tym zakresie była zakończona w sierpniu 2016 roku, i warta 4,5 mln zł, kompleksowa termomodernizacja budynku Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego z montażem instalacji fotowoltanicznej. 2,5 mln zł będzie kosztowała budowa „Orlika Open” z modernizacją części Szkoły Podstawowej nr 6. Koniec prac zaplanowano na grudzień tego roku. Do tego czasu oświetlony „Orlik Open” powstanie również przy Szkole Podstawowej nr 2.

W sierpniu 2016 roku w szkołach podstawowych nr 19 i 20 zmodernizowano boiska. SP nr 47 zyskało nową bieżnię. W ubiegłym roku zmodernizowano tam również pomieszczenia szkolne i sanitariaty. Z kolei przy Szkole Podstawowej nr 51 na Chartowie powstało zadaszenie namiotowe dla hali sportowej, zmodernizowano też nawierzchnię boiska.

Jeszcze w kwietniu tego roku zakończy się termomodernizacja budynku Zespołu Szkół Samochodowych, przy którym powstanie również boisko do piłki ręcznej. W sierpniu zmodernizowane zostaną place zabaw przy przedszkolach nr 150 i 160 na Chartowie, nr 113 i 117 na Ratajach oraz nr 20 i 186 na Żegrzu. Do końca roku zakończą się dwie inne inwestycje na Żegrzu. Zmodernizowane i oświetlone zostanie boisko przy Szkole Podstawowej nr 64, a przedszkola nr 21 i 178 przejdą termomodernizację.

Zieleń, woda i zabawa

W ciągu ostatnich trzech lat w tej części miasta wybudowano, bądź doposażono, place zabaw – m.in. na os. Jagiellońskim, przy ul. Milczańskiej, na os. Tysiąclecia, os. Oświecenia oraz os. Orła Białego.

Jeszcze w tym roku prawobrzeżny Poznań, po kilkudziesięciu latach oczekiwania, wzbogaci się o kilkanaście hektarów uporządkowanej zieleni. Park Rataje, którego budowa pochłonie ponad 26 mln zł ma zapewniać mieszkańcom możliwość wypoczynku i rekreacji. Dzięki eliminacji barier architektonicznych i komunikacyjnych korzystać będą z niego mogły również osoby niepełnosprawne. Miasto na realizację tej inwestycji otrzymało dotację z Funduszu Spójności.

W tym roku zakończą się również inne inwestycje służące rekreacji – zaczynając od budowy ogólnodostępnej przystani nad Maltą, przez budowę ścieżki pieszo-rowerowej łączącej Polanę Harcerza z promenadą nad Jeziorem Maltańskim oraz Skateparku Rampa Malty, czyli wielofunkcyjnego miejsca do uprawiania sportów ekstremalnych, po modernizację Kopca Wolności.

Za rok zakończy się modernizacja pływalni Rataje na os. Piastowskim, która kosztować ma niemal 20 mln zł. Kilka dni temu wybrano w przetargu wykonawcę tej

inwestycji.

Foto: Remont torowiska na Górnym Tarasie Rataj i budowa nowego odcinka wzdłuż ul. Unii Lubelskiej to najważniejsza inwestycja w najbliższym czasie na Ratajach

Źródło: UMP

x

Zobasz także

R. Sławski upamiętniony

Tablica upamiętniająca Rogera Sławskiego, poznaniaka, naczelnego architekta Powszechnej Wystawy Krajowej została odsłonięta na ścianie kamienicy, ...

Remont pętli na Junikowie

W sobotę 23 marca, rozpoczną się prace związane z remontem zadaszenia nad peronami tramwajowymi i ...

Tramwajem na Poznań Wschód

Radny Andrzej Rataj wystosował interpelację w sprawie planowanej trasy tramwajowej z pętli Zawady do stacji ...

Prozerpina bez gwiazd

Radny Mateusz Rozmiarek -donosi biuletyn.poznan.pl złożył interpelację w sprawie usunięcia gwiazd z podłoża fontanny Prozerpiny ...

Synagoga to zabytek

Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wpisania do rejestru zabytków ...